tvangsauktion: opsige lejer og bebo ejendommen selv:

Jeg læser at man ikke kan få en lejer ud hvis man køber et hus på tvangsauktion.   Kan det have sin rigtighed?

herligheden sees her:
https://www.tvangsauktioner.dk/108795

Advokat råd sees her: 
https://familieadvokaten.dk/breve-700/b700-540.html

Kan vi opsige lejeren, hvis vi køber udlejet ejerlejlighed på tvangsauktion?
Vi overvejer at købe en ejerlejlighed på tvangsauktion, men ejerlejligheden er beboet af en ældre mand, som har boet i lejligheden i over 30 år. 
Af lejekontrakten fremgår der ikke noget om uopsigelighed og kontrakten er ikke tinglyst. Den månedlige leje er 3.750 kr plus forbrug, - for en stor 4 værelse lejlighed på en at byens dyreste adresser!
Er der en 100% skudsikker måde hvor på vi opsige lejeren på hvis vi køber den.? 
Vi ønsker selv at bo der. 
Svar:
I har ikke en kinamands chance for at komme igennem med en opsigelse, hvis den ældre mand gør indsigelse imod den.I kan forsøge at opsige lejemålet med et års varsel, fordi I selv ønsker at bo i den, se lejelovens § 83 stk. 1 litra a og § 86 stk. 2. Men den kommer I ikke igennem med, hvis lejeren gør indsigelse, se lejelovens § 84 litra b og d.
Køber I ejerlejligheden på tvangsauktion, overtager I lejemålet, og I kan kun komme til at bo i lejligheden, hvis lejeren frivilligt vælger at flytte, eller når han dør.
Med venlig hilsen
Erik Frodelund

Bornholm er et dejligt sted.
Jeg læser at man ikke kan få en lejer ud hvis man... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Øv skulle jeg have vidst dengang.

Det var sgu noget af en omgang at bo diverse forsorgshjem i 10 mdr ;/

Der var tale om en "standard-lejekontrakt" af dem man kan fx købe hos en boghandler, så går ud fra en sådan er godkendt?
fuerzzz1 skrev den 31-05-2021 22:45:40

Der var tale om en "standard-lejekontrakt" af dem man kan fx købe hos en boghandler, så går ud fra en sådan er godkendt?

Det kan du ikke være sikker på!

Jeg måtte leje en lejlighed ud engang, fordi den ikke kunne sælges (finanskrisen). Jeg blev rådet til at bruge en advokat til lejekontrakten, da standardkontrakter kan give problemer for udlejer. Én fejl i kontrakten, så kan lejer faktisk få erklæret hele kontrakten ugyldig - herunder en evt. tidsbegrænsning, som vi havde sat! Dvs. udlejer kan ende med en lejer, man ikke kan få ud igen.

Advokaten fortalte os, at vi ikke kunne sætte en leje der var høj nok til at dække omkostningerne til 5-procents realkreditlånet, fordi det overskred huslejenævnets (tror jeg nok de hedder) tabel-huslejepriser. Mange sætter alligevel en husleje der svarer til markedspriserne/udgifterne, men vi blev advaret om, at hvis en lejer klager til huslejenævnet, så vil lejen blive reguleret ned med tilbagevirkende kraft.

Netop pga. alle de usikkerheder, lejede vi kun ud i en kort periode til en ven. Resten af tiden stod lejligheden tom indtil den kunne sælges - vi turde ikke andet.

Lejeloven er lavet for at beskytte lejer mod "de store udlejere", hvilket selvfølgelig er godt og sikkert også nødvendigt. Men den er/var simpelthen for hård for alm. mennesker der vil leje ud i en periode.

Mvh. AllanE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja ok, kan godt se at det kan være svært som "enkelt-person" at være udlejer. Der var ikke aftalt nogen tidsbegrænsning, omend han allerede havde huset til salg da jeg flyttede ind, men ingen er interesseret i et nedlagt landbrug fra 1800 tallet. Der kom ikke engang nogen og så på det.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også