tvangsauktion: opsige lejer og bebo ejendommen selv:

Jeg læser at man ikke kan få en lejer ud hvis man køber et hus på tvangsauktion.   Kan det have sin rigtighed?

herligheden sees her:
https://www.tvangsauktioner.dk/108795

Advokat råd sees her: 
https://familieadvokaten.dk/breve-700/b700-540.html

Kan vi opsige lejeren, hvis vi køber udlejet ejerlejlighed på tvangsauktion?
Vi overvejer at købe en ejerlejlighed på tvangsauktion, men ejerlejligheden er beboet af en ældre mand, som har boet i lejligheden i over 30 år. 
Af lejekontrakten fremgår der ikke noget om uopsigelighed og kontrakten er ikke tinglyst. Den månedlige leje er 3.750 kr plus forbrug, - for en stor 4 værelse lejlighed på en at byens dyreste adresser!
Er der en 100% skudsikker måde hvor på vi opsige lejeren på hvis vi køber den.? 
Vi ønsker selv at bo der. 
Svar:
I har ikke en kinamands chance for at komme igennem med en opsigelse, hvis den ældre mand gør indsigelse imod den.I kan forsøge at opsige lejemålet med et års varsel, fordi I selv ønsker at bo i den, se lejelovens § 83 stk. 1 litra a og § 86 stk. 2. Men den kommer I ikke igennem med, hvis lejeren gør indsigelse, se lejelovens § 84 litra b og d.
Køber I ejerlejligheden på tvangsauktion, overtager I lejemålet, og I kan kun komme til at bo i lejligheden, hvis lejeren frivilligt vælger at flytte, eller når han dør.
Med venlig hilsen
Erik Frodelund

Bornholm er et dejligt sted.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det passer nok meget godt

Noget familie arvede en lejlighed i Kbh, som var udlejet. Lejeren havde boet der i 40+ år og betalte vanvittig lav husleje (aftalt i lejekontrakten fra 1960'erne). Det dækkede ikke engang omkostningerne ved at eje lejligheden i nutiden. Der var ikke noget at gøre andet end at vente og det var end ikke en mulighed at opjustere lejen til et nutidigt niveau. Af samme årsag var det heller ikke nemt at sælge, mens den var udlejet.

Mvh. AllanE
Det er praktisk talt umuligt at komme af med en lejer, hvis denne ikke har en tidsbegrænset kontrakt, eller lejeren misligholder lejeaftalen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
du kan opsige ham med 12 måneders varsel , hvis du selv vil flytte ind , den eneste lovlige grund 
bredker skrev den 25-05-2021 16:40:54

du kan opsige ham med 12 måneders varsel , hvis du selv vil flytte ind , den eneste lovlige grund 

 Ja og det kan du så heller ikke - Som advokaten også skriver vil en sådan opsigelse i praksis bliver underkendt.

Lejelovens §84-b: Opsigelsen skal være rimelig ud fra en vurdering af begge parters forhold. Ved afgørelsen skal der bl. a. tages hensyn til, hvor længe udlejeren har ejet ejendommen, og - ved opsigelse af en lejer af en beboelseslejlighed - lejerens muligheder for at finde anden passende bolig.

Well man må så bare fastslå at lejere har stærke kort på hånden, også selv om der er tale om tvangs auktion af huset de bebor.  Huset ligner misligholdelse  men det kan man have flere meninger om vil jeg tro.

Bornholm er et dejligt sted.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Fin lillekanldhytte til 4500 / måned. hus 

Bornholm er et dejligt sted.
Man må kunne renovere lejligheden og så hæve huslejen, ligesom alle de "store" presser folk ud.

 

Iflg. lejekontrakten fra 2018 skal der betales kr. 6000,- månedligt + forbrug. Lejer skulle have betalt 18.000 i indskud og 18.000 i forudbetalt husleje.
Prøv da at kontakte advokaten, som står for tvangsauktionen, og høre ham om mulighed for at opsige lejer. Spørg samtidig om hvem der hæfter for indskud og forudbetalt leje. Mon ikke også han kan hjælpe med muligheden for at hæve huslejen.

Søren O
Nå så lærte jeg også noget i dag.

For ca 8 år siden boede jeg i en del af et nedlagt langbrug, hvor man havde indrettet en 25 m2 lejlighed i den ene ende. Konen var lige skredet, så ret håbløst at blive i en villa på kontanthjælp, så måtte tage det første og det bedste.

I lejekontrakten fremgik der ikke noget om rygning, og jeg holdte ikke fester, eller var på anden vis støjende, og husleje kom altid til tiden.

Alligevel opsagde han med 14 dages varsel, angiveligt fordi jeg røg indendørs, det mente han var misligehold.

Men der skulle jeg altså have haft mindst et år? Det er heller ikke let at finde lejeboliger ude på landet, og da slet ikke indflytningsklar inden for 14 dage.

Så jeg endte hjemløs i ca 10 mdr, inden jeg fandt et sted ca 50 km væk, som jeg også kunne betale.

Men han var så også typen som jævnligt satte huslejen op, ikke reparerede ting som var i stykker, og fx var der slet ikke WIFI, som der ellers var lovet med i huslejen. Han var også typen som allerede ved indflytningen sagde at jeg ikke skulle regne med at få noget indskud tilbage når jeg engang fraflyttede.

Såeee, da jeg så flyttede pakkede jeg to store tasker med det vigtigste, som værdigenstande, min computer, tøj, osv. Og så smuttede jeg bare.

Han har nok fået en faens hyr med at rå ryddet op og malet, men når man er et dumt svin overfor mig, så er jeg et dumt svin tilbage ;)

Mine møbler var alligevel så gamle og slidte, at de burde udskiftes et nyt sted alligevel, så ingen grund til at spilde tid på at kører dem til opbavaring, eller køre rent, eller male eller noget som helst ;)
Hvis der er en lejekontrakt godtkendt af huslejenævnet , så er lejer urørlig , så skal der være meget grove overtrædelser af lejeloven , og lejer kan altid få prøvet sin sag ved boligretten.............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også