Fastgøre køkkenunderskabe til væg?

Jeg er ved at lægge sidste hånd på et lille vaskerum, hvor jeg har monteret brugte skabselementer, til vaskemaskine, tørretumbler og "arbejdsbord".
Jeg har aldrig før monteret køkken selv, så er pludselig blevet i tvivl om, hvorvidt skabene burde være monteret fast på væggen?
Væggen er skæv, og jeg havde egentlig bare tænkt mig, at afslutte med en silikonefuge. Men som det står nu, kan jeg godt "rokke" skabeneganske lidt. Jeg kan nok løse dette ved en lille kile, filtdup eller lign. inden jeg fuger.
Bonusinfo:
1. Der er intet spånplade eller lign. på bagsiden af skabet, kun den tynde masonit bagplade. Så det virker ikke som om, at det er meningen at man skal skrue det fast?
2. Jeg orker næsten ikke at pille det hele fra hinanden, for evt. at skrue noget lægte eller lign. bag på skabene :-(

Er spændt på at høre hvad I andre siger :-)

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kender du ikea køkken? Der monterer du fast til væggen med vinkelbeslag der sidder i sidebeklædningen. Nok bedste løsning uden at skille det hele ad. 

Mvh Troels
Hej Troels
Nej jeg har aldrig installeret køkken før så kender heller ikke Ikeas. Er det et specielt beslag og har du evt. et link?
Det bliver nok ikke helt super, fordi der er ca. 5 cm. fra masonitplade til væg. Eller findes der specielle skruer til det? :-)
Som dine skabe står her på linje bør du fastgøre skabene til bagvægen. Det kan du dog let klare uden at skulle skille særlig meget af.
For at komme let til ville jeg pille bordpladen af som det første. Mellem vægen og den tynde masonit plade ville jeg så lægge st stykke passende trærest som passer i størelse til afstanden og derefter bruge et gansle almindeligt vinkelbeslag hvor jeg skruer gennem masonitpladen og din trærest ind i vægen. Fx https://www.harald-nyborg.dk/produkt/vinkelbeslag-40x20x40x2-mm 
Dette vinkel beslag ville jeg sætte i de skabe hvor du har "dobbeltvæg" mellem skabe og dermed noget materiale at skrue i dvs i efter dit billede ville jeg sætte ca 4-6 vinkelbeslag i.
Denne måde er stort set det samme som de IKEA beslag som TRRA omtaler.
Tak for forslag Hensan. Der er nok ikke nogen vej uden om 😩😆
Har dine skabe ikke et bræt aller øverst Altså på de øverste 10 cm. Jeg har aldrig set skabe uden. Så er det bare at bore igennem denne og ind i muren med 6 mm murbor så skruer du karmskruer i. De har den egenskab at de holder både i træet og muren så der ikke behøver kiler bag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hej Erik. Ikeas skabe har ikke et stykke træ men et metalbeslag for stabilitet under bordpladen og vinkelbeslag til montering.
Allan, hvis der er skåret firkantede huller ud i masoniten oppe i hjørnene er det nok ikea skabe. Der er så forborede huller til beslag. 

Mvh Troels
Det fremgår ikke at det er ikea skabe. Der er mange andre muligheder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det ved jeg såmænd godt, men måske når nu der kun er masonit

Mvh Troels
Tak for input. Ja der er kun masonit og det er vist ikke Ikea. Der er ikke det omtalte firkantede hul.
Jeg må finde ud af noget med vinkelbeslag :-)
Der er skabe hvor det er masonite hele vejen op indvendig, og stadig en 10 cm bræt øverst til at holde det sammen.
Men den må du jo have set da du stillede det op 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis