Utætte samlinger i bjælkehytte + udvendig isolering

Kære altmuligmænd og kvinder

Vi har netop overtaget en kolonihave, med et bjælkehus på.

2021 Nogle af samlingerne er utætte og der trænger derfor vand ind ved kraftig regn. Hvordan kan man tætne de utætte samlinger udefra? Dette skal gøre relativt hurtigt, så vi undgår, at huset tager yderligere fugtskade.Kan man "kitte" dem med noget og male efterfølgende? 

2022 - Herudover overvejer vi, at isolere huset udefra, for at undgå at tage plads indefra huset, har i nogle råd til, hvordan det bedst gøres, eller om det i det hele taget er en mulighed? mine tanker er med vindpap, mineraluld og profilbrædder.

Der er lidt fugtaflejringer inde i huset, men det fremstår ellers tørt, kan man rengøre dette og når det er tørret helt op, male med en effektiv træmaling?

Håber på svar! God pinse til jer alle.

Lasse og Mette 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er aldrig en god ide at tætne med fugemasse eller andet klister på bjælkehuse. Ligegyldigt hvor omhyggelig du er vil vandet altid komme inde og så få svært ved at komme ud igen. Jeg vil foreslå at du laver en afdækning af bjælkeenderne med et passende bræt hvori der laves spor f.eks med en rundsav.  Heri limes noget 3mm. krydsfiner som så tilpasses bjælkernes form med en stiksav. Afstanden mellem de 2 stykker krydsfiner skal være så stor at der er 1-2 cm. luft på hver side af bjælken. Denne løsning har jeg lavet på vort gamle sommerhus som stod tæt på vestkysten. Efter denne operation kom der aldrig vand ind mere. Jeg håber at billedet hjælper på min forklaring.
Bjarne

Den traditionelle metode er tjæret værk, men da du overvejer at beklæde med brædder, kan du gøre som svenskerne. De monterer vindpap med en luftspalte under den nye bræddebeklædning.

Du skal bare være opmærksom på at svenske og norske bjælkehytter er af væsentligt kraftigere gods.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også