Lampe virker kun til nogle typer pærer, men hvilke...?

Jeg har en loftslampe. Den betjenes med en rund kontakt, hvor man både kan trykke en gang for at tænde eller slukke, og gradvist dæmpe belysningen ved at holde den inde.
Det plejede at fungere fint, men nu virker det kun med nogle helt bestemte typer pærer (?? Noget med at man ikke laver pærer mere, som man plejede pga. miljøhensyn, har jeg fået fortalt??).
For går jeg bare ned i supermarkedet og køber en pære med den rigtige fatning, så virker de ikke, og giver ikke noget lys. 
Så jeg skal altså på jagt efter nogle af de "gamle" pæretyper, går jeg ud fra.
Så spørgsmålet er: hvordan opstøver man disse? Hvad kan man kigge efter? Lyder dette, som jeg altså har fået fortalt, overhovedet plausibelt? 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal lede efter de gamle glødepærer og pas på det er en rigtig glødelampe og ikke en LED der bare ligner en glødelampe.
Som du selv skriver er glødepærer som udgangspunkt udgået af produktion og sælges ikke mere. Grunden til at pærer er udgået er at de nye LED type pærer bruger væsentlig mindre energi for samme lysmængde.
Som udgangspunkt laves glødepærer nu kun til special lamper (Dekorative pærer)

Muligheder:
A) Skift din lysdæmper til et type der kan håndtere LED pærer
B) Du kan finde glødepærer hvis du leder specifikt efter dem dette kan fx være et restlager eller en special pære der dog passer i din lampe fx her: https://www.greenline.dk/lyskilder/glodepaerer/opal-gloedepaere-e27
C) En halogenpære med almindelig E27 fatning vil sandsynligvis ligeledes virke i din lampe/lysdæmper fx https://www.el-grossisten.dk/30w-40w-energy-gloedepaere-e27-klar.html

Mange tak skal I have, Hensan og S. Fabrin. Det lyder enormt nyttigt, især tippet med at bruge E27 halogenpærer i stedet. Det vil jeg prøve! 
Det er nu ikke i hele verden at man går væk fra glødepærer. Det er en speciel EU forordning der har sat dem ud af spillet.
Men jeg ser at både greenline, el&vvs m.m. kører kampage på dem lige nu. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis