Vil gerne beholde mine irriterende skjulte tagrender

Hej folkens

Vi har købt et fint hus fra 2003 med skjulte tagrender. Har læst en del herinde og der er bred enighed om at det er skod.
Jeg synes såmænd det ser godt ud og vil gerne beholde dem, men der er ret stort bagfald på samtlige tagrender og kun 1 nedløbsrør på husets langside

Jeg har taget billeder af det, og vil høre om der er en (nem) måde at ændre faldet på?

Umiddelbart ser jeg intet tegn på råd i træet, der er fodblink osv. og tagrenderne ser rimelig gode ud, selvom de er 20 år gamle.

Billederne viser, at det er først når tagrenden er fyldt helt op til starten af fodblinket, at det begynder at løbe ned gennem nedløbsrøret pga. bagfaldet. Så frygter, at det stort set altid vil flyde over ved kraftig regn. Men havde det været et problem kan man vel se det på udhængsbrædderne, som ville være skadet på en eller anden måde?

Løber jeg stor risiko ved at beholde det som det er nu, eller tror du, at det er fint mange år frem?

Ved ejerskifte forsikringen er det ikke blevet kommenteret pga. meget sne

Der er en masse hvidt på mursten bed gavlen, og hvor bagfaldet er værst. Kunne det være tegn på fugt?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Beklager billederne. Det er jo helt til grin at de vender på kryds og tværs. Kan ikke se en funktion, hvor jeg kan vende dem rigtigt   
Det er ikke så nemt at rette tagrenden op. Rendejern sidder under tagsten og helt sikkert også under fodblik.
For at rette det op skal tagrender af og tagfod skal skilles meget ad.
Skaden på muren kommer helt sikkert fra tagrenden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej. Tak for hurtigt svar.

Så da muren allerede har taget skade, så er et vel et tydelig tegn på, at tagrenden ikke kan følge med. Derfor kan man formode, at træværket også kan have taget skade, hvilket er noget værre.

Vil udbedre fejlen/fremtidige skader nemmest muligt, men selvfølgelig ikke på en måde, der bliver dyrere i det lange løb pga. råd eller svampe-skade.

Kan det mon løses ved at montere endnu et nedløbsrør i nærheden af gavlen, hvor bagfaldet er størst?

Ekstra nedløb hjælper helt klart - Plastmo refererer også til denne løsning ifm dimensionering af tagrender.

Slidt træ udskiftes.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Muren har vel ikke taget varid skade, men der kan være fugt problemer indendørs. Så det med at få gjort noget. Og ja et nedløb i den anden ende kan hjælpe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis