Opgradering af indbygningsspots fra G9 Halogen pærer til LED pærer

Hej med jer

Jeg har 5 indbygningsspots i mit badeværelse, som drives med 12-volt, 10Watt G9-halogenpærer.

De skal opgraderes til LED, men idet spots er indbygget i badeværelsesmøblets baldakiner og skal selve spottene ikke udskiftes, men bare pærerne.

Der er derfor købt følgende:
1) 1 stk. LED Driver: https://detled.dk/led-driver/410-230v-kvalitets-led-driver-12v-dc-stabil-0-20w.html
2) 5 stk. LED Pærer: https://detled.dk/g4/1814-hilux-s1-g4-led-paere-12v-12w-i-2700k-120lm-ra92-5714255001129.html

Jeg har dog to spørgsmål:

1) De oprindelige Halogen spots er tilsluttet Halogen transformeren i parallel-kobling. Jeg synes at have læst noget om at LED helst skal tilsluttes i serie. Jeg synes dog ikke det fremgår af instruksen til den modtagne LED Driver at dette er et krav. Er der nogen der ved om det ok at tilslutte de 5 LED spots i parallel, eller skal installationen ændres til at være i serie (og hvorfor).

1) Jeg synes at have set at LED pærer er afhængige af korrekt polarisering (plus og minus strøm). Jeg kan dog ikke se på de modtagne pærer hvad der er plus og minus benet.
Jeg har dog læst at hvis der ved en fejl byttes rundt på polerne, vil pæren slet ikke tænde, så jeg har brugt den ene pære som test pære og først prøvet at montere de to ledninger på en måde i transformeren og bagefter afmontere og monteret med modsat polarisering. I begge tilfælde tænder pæren fint og virker i øvrigt ensartet. Er det mon sådan at LED pærer ikke længere kræver korrekt polarisering og den lærdom jeg kender måske stammer fra googling af 10 år gamle indlæg vedrørende datidens LED teknologi??

Håber der er vidende mennesker der kan hjælpe og tak til alle for et iøvrigt fedt forum
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1) Dine LED skal ligeledes tilkobles i parallel kobling dvs i praksis skal din nuværende traffo bare udskiftes med din nye LED-driver.
2) Dengang LED var elektronik lamper/markeringer er det rigtigt at korrekt polarisering er nødvendig. I dag vil vil jeg tro at stort set alle "almindelige" lamper er lavet således at det er ligegyldigt hvordan du vender +/-.

Jeg var lige ved at bortdømme din opstilling, da det er 20 w driver og det fremgår i link at det er 5 stk12 w pærer.
Men følge link fremgår det at det er 1,2 W så en lille trykfejl har de lavet i overskriften i deres annoncering af pærerne.
Det kan komme til at virke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Super - mange tak for svar
Det bliver det nemmeste i verden er få færdiggjort upgrade.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis