Bygning af underjordisk garage. Vandtæt beton?

Hej Folkens 😊
Da vi her i landet har en helt kuk landzone lov, kan jeg selv om jeg bor midt ude på en mark, ikke få lov til at lave den garage jeg gerne vil have.
Men så må jeg jo finde en anden løsning, så nu vil jeg bygge under jorden i stedet. Det giver jo en masse nye punker jeg skal lære noget om 😁
Vores grund er ret stor, og skrående så dræn tænker jeg at jeg nok skal få styr på.
Men der er mange nye punkter i byggeriet jeg ikke har prøvet før, jeg lister i punktform:
1. Jeg synes at have læst at man kan få noget specielt vandtæt beton, er det rigtigt?
2. Findes der noget litteratur om underjordiske konstruktioner?
3. Findes der noget om hvordan man laver støbekasser til vægge? Og ikke mindst lofter? Og beregninger til samme?

Og idéer, erfaring med lignende projekter modtages med kyshånd 😊
Vi har selv gravemaskine og traktor og lignende udstyr til arbejdet 👍

Mvh
Morten


Mvh

Morten

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Af ren nysgerighed. Hvad er årsagen til du ikke kan bygge "normalt"?
Altså du skal jo et langt stykke af vejen tænke og udfører det som en kælder.
I forhold til beton så er beton i sig selv vandtæt hvis det er støbt korrekt (det sidste er den svære del her). Men for at sikre holdbarheden vil man i mange tilfælde putte et vandtætningslag uden på betonen inden der dækkes med jord. Kik på hvordan man normalt gør med kældervægge når de isoleres udvendigt.

Afhængigt af dit grundvand kan du desuden få brug for dræn under garagen. Selvom din grund skråner kan der sagtens være højt grundvand. Det kan nemlig holde sig i en fast dybde fra overfladen (ja så ligger vandspejlet reelt skråt og det virker lidt mærkeligt men det er faktisk det der står når man læser Om det)

Ask
Du skal først og fremmest sikre dig at du har lov til at bygge garage under jorden. Jeg ville tro at byggeregler er ens uanset hvordan du bygger.
At der i landzone er 4 ugers indsigelses frist fra naboer m.m. skal dog ikke slå dig ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
kimcarlsen skrev den 23-05-2021 13:01:02

Af ren nysgerighed. Hvad er årsagen til du ikke kan bygge "normalt"?

 Jeg har i forvejen en lade så jeg har over 100kvm "udhus" og selv om jeg har revet over 200m2 gammel stald ned, så vil kommunen ikke give tilladelse til 110m2 garage.. Jeg bliver så træt, der er 500m til offentlig vej, og det ville ikke kunne ses fra offentlig vej. Men de forsmåede mennesker i kommunen er umulige at snakke med.. Og selv en klage til den overordnede myndighed gav afslag. Jeg må bygge 20 x 50m2 bygninger, men ikke en enkelt på 110m2.. Det er helt væk. Havde jeg nu været bonde, måtte jeg godt bygge en drift lade på et større areal.. kuk kuk.. :D


Mvh

Morten

AskH. skrev den 23-05-2021 15:22:16

Altså du skal jo et langt stykke af vejen tænke og udfører det som en kælder.
I forhold til beton så er beton i sig selv vandtæt hvis det er støbt korrekt (det sidste er den svære del her). Men for at sikre holdbarheden vil man i mange tilfælde putte et vandtætningslag uden på betonen inden der dækkes med jord. Kik på hvordan man normalt gør med kældervægge når de isoleres udvendigt.

Afhængigt af dit grundvand kan du desuden få brug for dræn under garagen. Selvom din grund skråner kan der sagtens være højt grundvand. Det kan nemlig holde sig i en fast dybde fra overfladen (ja så ligger vandspejlet reelt skråt og det virker lidt mærkeligt men det er faktisk det der står når man læser Om det)

 Ok, det er også det jeg lidt har læst mig frem til, hvad gør man med tætning under gulvet?
Ja grundvandet ligger skævt herude, men fordelen ved en skrående grund er jo at jeg kan dræne ned af :) 


Mvh

Morten

Annonce
ev elmand skrev den 23-05-2021 15:28:49

Du skal først og fremmest sikre dig at du har lov til at bygge garage under jorden. Jeg ville tro at byggeregler er ens uanset hvordan du bygger.
At der i landzone er 4 ugers indsigelses frist fra naboer m.m. skal dog ikke slå dig ud. 

 Nej den slags kræver ikke tilladelse, den må stikke op til 1,25m op over jorden, og så er det stadig set som noget under jorden, men vi vil gerne have den helt ned i niveau :)


Mvh

Morten

Uden at vide noget om det, kunne man så ikke prøve at se på hvordan man bygger en swimmingpool. De er vel vandtætte fra begge sider af  

Bare kald mig BBB 
Beton er jo i princippet vandtæt. Men det er ved støbeskel man skal være særlig omhyggelig. Hvis du graver hullet, og støber bunden først, så bliver der støbeskel hvor væggene mødes med gulvet. Det kan man gøre vandtæt ved et indstøbe en kraftig plast strimmel når gulvet støbes. Denne skal stå lodret så 1/2 delen er i gulv og 1/2 del op i væggen når denne støbes.
Desuden kan man tætne væggene udefra ved at smøre tjære på, eller det mere moderne vandtætnings membran.
Man kan leje sig frem til støbe forskalling, men du skal være opmærksom på at de oftest efterlader huller i beton, da de skal hænge sammen på tværs for at modstå de store kræfter som de mange tons flydende beton trykker med.
Der finde et system hvor man stabler isolerings klodser oven på hinanden lige som LEGO. Når det hele står fint og godt pumper man beton og nogle kanaler så væggen bliver stærk. Det giver både styrke og isolering samtidig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du er nervøs for vand nedenfra, så læg dræn under i grus inden du støber gulvet 

Ask
I støbeskel kan der bruges et særligt ekspanderende fugebånd, så samlingerne bliver helt tætte. f.eks. bentonit ekspanderende fugebånd.

Jeg ved at der ved støbning af betonbåde bruges ferro-cement. Mener det er blot er tilsætning af flyveaske. Men til almindelig væg tror en tyk betonmur kan gøre tricket. Sålænge man ikke er for nærig med cement og sand.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis