Bygning af underjordisk garage. Vandtæt beton?

Hej Folkens 😊
Da vi her i landet har en helt kuk landzone lov, kan jeg selv om jeg bor midt ude på en mark, ikke få lov til at lave den garage jeg gerne vil have.
Men så må jeg jo finde en anden løsning, så nu vil jeg bygge under jorden i stedet. Det giver jo en masse nye punker jeg skal lære noget om 😁
Vores grund er ret stor, og skrående så dræn tænker jeg at jeg nok skal få styr på.
Men der er mange nye punkter i byggeriet jeg ikke har prøvet før, jeg lister i punktform:
1. Jeg synes at have læst at man kan få noget specielt vandtæt beton, er det rigtigt?
2. Findes der noget litteratur om underjordiske konstruktioner?
3. Findes der noget om hvordan man laver støbekasser til vægge? Og ikke mindst lofter? Og beregninger til samme?

Og idéer, erfaring med lignende projekter modtages med kyshånd 😊
Vi har selv gravemaskine og traktor og lignende udstyr til arbejdet 👍

Mvh
Morten


Mvh

Morten

Hej Folkens 😊 Da vi her i landet har en helt kuk... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ferro betyder jern og cement betyder i den forbindelse beton
Så når man taler om ferrocement er det >jernbeton< Men ikke blot beton med noget 15 x15 armerings net i. Det er beton med meget forskellig størrelse og tykkelser i armering, ligesom det er beton med forskellig kornstørrelse på tilslaget. Dog ikke så store som i støbemix.
På den måde kan man have en meget holdbar men forholdsvis tynd beton plade.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Husk dræn og membran på ydersiden af kældervæggene. Og dræn under gulvet som andre har skrevet. Hvis du er under grundvandsspejlet starter du reelt en permanent grundvandssænkning i området. Det kan være problematisk for andre bygninger omkring. Hvis du skal støbe en vandtæt beton der skal kunne klare et rigtigt vandtryk, så skal den armeres og udføres korrekt.
Er det muligt at tømme dræn ved gravitation eller skal det pumpes væk? Det kan være besværligt hvis der er meget vand.
Kan du kunne til at lave udgravningen for hovedhuset og træeer har du plads til rampe? Overvej om du ikke skal have nogle vinduer så du kan lufte ud, ellers bliver det nok fugtigt. Man kan overvej at støbe væggene med hule porebeton blokke der armeres. Jeg mener at IBF eller en af de andre producenter har nogle gode brochure med forslag til armering.
Overvej at lave taget i træ. Du kan jo lave det som 'grønt tag' Vandret forskalling er ikke for alle amatører :)
Der kan købes tag elementer i beton, som hejses på plads, Der kan laves I jern og sættes buer ind som i gamle stalde, så dr er flere muligheder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jonathanhandyman skrev den 23-05-2021 23:33:44

Husk dræn og membran på ydersiden af kældervæggene. Og dræn under gulvet som andre har skrevet. Hvis du er under grundvandsspejlet starter du reelt en permanent grundvandssænkning i området. Det kan være problematisk for andre bygninger omkring. Hvis du skal støbe en vandtæt beton der skal kunne klare et rigtigt vandtryk, så skal den armeres og udføres korrekt.
Er det muligt at tømme dræn ved gravitation eller skal det pumpes væk? Det kan være besværligt hvis der er meget vand.
Kan du kunne til at lave udgravningen for hovedhuset og træeer har du plads til rampe? Overvej om du ikke skal have nogle vinduer så du kan lufte ud, ellers bliver det nok fugtigt. Man kan overvej at støbe væggene med hule porebeton blokke der armeres. Jeg mener at IBF eller en af de andre producenter har nogle gode brochure med forslag til armering.
Overvej at lave taget i træ. Du kan jo lave det som 'grønt tag' Vandret forskalling er ikke for alle amatører :)

 grunden er så stor og hældende at vandet burde kunne løbe af af sig selv, jeg tænker at grave noget af det ud snart, og så lade det stå vinteren over, så jeg kan se vandspejl. Jeg ved ikke helt hvor højt det står på den del af grunden.

Og ja her er plads nok til det hele :-)
Vi ville gerne have græs ovenpå, og så måske nogle ovenlys kupler. Den skal deles op i to dele, sommerkøretøjer og helårskøretøjer.
Og ja udluftning er også en bekymring, som skal sikres.
Jeg kan ikke rigtigt gennemskue om den skal isoleres eller ej, hvad er fordele/ulemper? 
Når de tre sider er under jorden, så burde den jo kunne holde sig frostfri.

Og ang. Tag så er det vel bedre at støbe det, så det hele bliver tæt?
 


Mvh

Morten

  • ev elmand skrev den 24-05-2021 08:50:29

Der kan købes tag elementer i beton, som hejses på plads, Der kan laves I jern og sættes buer ind som i gamle stalde, så dr er flere muligheder. 

 ja men vil hellere have at det er støbt sammen.. :-) 


Mvh

Morten

Annonce
Du kan ikke støbe sammen, på den måde at det støbes på 1 gang. Bund eller sider først og så taget bagefter. Så under alle omstændigheder bliver der støbeskel. 
Og dog man kan lave noget der hedder glidende støbning. Det bruges til store siloer m.m. Så støber man kontinuerlig, glider forskallings form opad medens man har styr på styrke i den beton som er nogle timer gammel og som efterhånden bliver fri under støbning.
aSkal det støbes på stedet så skal der beregnes noget armerings jern som bindes i bestemte mønstre, afhængig af spændvidde. 
Ellers var der jo for et par generationer siden en viden hos nogen som støbte bunkers ude ved Vesterhavet. De står der da endnu, men havde bestemt sine problemer hvad angår fugt.
Både baumadæk, elementdæk, bue lofter og trætag kan afsluttes med tagpap så der kan komme muldlag på og bevoksning.
Det er bare nogle input som du kan tænke videre over, og du behøver ikke specifik at svare, men gerne vise det som projekt når du eventuel kommer i gang. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for input Erik :) Alle input læses og er med i overvejelserne, det bliver først til næste år, så der er god tid til at få alle aspekter med :D
Træ tag bliver et no go, så hellere noget beton af en slags.
Jeg målte i går at jeg har 2,6M fald på grunden, det er jo positivt i forhold til dræn :)
Findes der nogle bøger om beton konstruktions beregning?


Mvh

Morten

Jeg tænker at jeg graver et stort dybt hul der hvor den skal være, og ser hvordan det ser ud med grundvandstand :)


Mvh

Morten

Og hvad er pro/cons for at isolere? planen er jo ikke at have varme på.

Mvh

Morten

eftersom der altid er ca 7gr nede i jorden ville jeg ikke isolere den varme væk fra konstruktionen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis