Hvordan får jeg banken med ?

Jeg er snart 40 år, men har altid drømt om at bo i EGET hus, altså ikke til leje.

Kan jeg på nogen måse overbevise en bank om at det er en god ídé at købe et hus "langt ude" (jeg er ikke afhængig af storbyer, uddannelse, job osv, og afstande dertil da jeg er førtidspensionist)".

Men så kunne jeg gå og renovere lidt i midt eget tempo? En slags Selvlært fleksjob? Altså male en væg en dag kan jeg lige klare. Altså har Lungekræft, så det der ville tage en håndværker 1 time ville nok tage mig 10 timer, men så har jeg da lidt at lave ? Istedet for blot at stene TV, eller ja, sove ? Og fjolle rundt på nettet?

Eller skal jeg bruge en kautioninst for dette?, eller hvis jeg nu har 50.000 kr i kontanter?

Jeg har ingen erfaring med ejendomhandler !
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke umuligt, men det bliver svært. Der er ikke meget tilbage, hvis man skal kunne renovere lidt og have penge til uforudsete ting og selvom du sagtens mener du kan leve for dit rådighedsbeløb, så kommer der bare mange udgifter hen ad vejen. Der er fx et tag der skal skiftes på et tidspunkt, den slags er ikke billigt. Nu ved jeg ikke hvilket pris niveau du tænker på, men det griber hurtigt om sig og du skal tænke på du sætter dig i den økonomi mange år frem. Hvis det samtidig er på landet, er der mange banker der stopper allerede dér.

Du kan godt "overbevist" en bank om at du kan klare dig med mindre rådighedsbeløb end normalt, så det er ikke umuligt, men det kræver at de kan se du kan spare op og har haft en god økonomi længe og der tror jeg ikke 50.000 er nok. Hvis du helt kan undgå et boliglån og ikke har andre lån i forvejen, så vil det være noget nemmere.

Vil ikke tage modet fra dig, for det er bestemt dejligt at "spare op" i sit hus i stedet for at betale til en udlejer, men du skal forvente det bliver noget dyrere, end det lige ser ud til.

Hvad forventer du at købe for og hvad vil du have i rådighedsbeløb bagefter?

 

Uanset hvad mange syntes at tro er en bank ikke et filantropisk foretagende men en forretning der lever af købe/sælge/låne penge ud. Man kan kun have en god forretning hvis man har overskud på sit samhandel med kunderne dvs der er minimale tab på så få kunder som muligt samt så stor indtjening på mange kunder som muligt. Banken vil derfor med dit kundeforhold tage en vurdering om der er risiko for at tabe penge på at låne til dig samt hvor maget der kan tjenes på at have dig som kunde.

Med fare for at min hukommelse svigter mig vil jeg prøve at ridse dig (Fuerzzz1) op som jeg ville se det som bankmand/dame og helt koldt og kynisk.
  • Du er førtidspensionist dvs din indkomst er ikke særlig høj og der er ikke forventet at den stiger i fremtiden. Indkomsten er dog meget stabil og kommer punktligt hver mdr.
  • Du har gæld til Skat som du ikke har vist overværende vilje til at betale tilbage. Det kan være jeg er forudindtaget men personer der har gæld et sted uden at vise villighed er personer der som regel har misvedligeholdt gæld andre steder herunder muligvis dyre kviklån.
  • Du er så syg at du ikke har været i stand til at tage vare på din lejlighed men har måtte forrette din nødtoft i diverse dunke/beholdere som du tidligere har måtte få andre til at rydde op i din lejlighed. Det må derfor anses for tvivlsomt om det hus du køber bliver istandsat og mere værd i din ejertid eller nærmere det modsatte. Husk også her på at banken er en nøgtern forretning – Banken har ikke nogen økonomisk værdi i om du har noget at tage dig til bortset fra at se TV i din lejlighed.
  • Du er syg med kræft og som jeg husker det erklæret terminal. I modsætning til en ”normal” person hvor man kan give et 30 årigt boliglån må man i dit tilfælde forvente at det ikke bliver dig (Fuerzzz) der kommer til at skulle betale lånet tilbage. Det må forventes at det bliver boet efter Fuerzzz der skal betale tilbage. Når den tid kommer hvor lånet skal betales tilbage skal bolig og andre aktiver derfor kunne dække ikke alene lån til banken men også udgifter til begravelse, hussalg (hvis huset efterfølgende kan sælges), Bobestyrer/advokat samt lån til andre kreditorer i prioriteret rækkefølge.
  • Et billigt hus langt ude på landet er i denne forbindelse ikke en fordel. Et billigt hus langt ude på landet kan vise sig svært at sælge igen på et senere tidspunkt hvorimod et standard hus på en god placering altid kan sælges igen.
Alt i alt ville jeg som ansvarlig bankansat (og med de begrænsede oplysninger der er) vurdere at risikoen for at låne penge ud til dig ville være for høj. Der er simpelthen for stor risiko på at banken ikke kan tjene penge på at låne ud til dig men tværtimod vil tabe penge på udlånet til et hus til dig.

Så længe det økonomiske regnestykke er at der er større risiko for at tabe penge på at låne til dig fremfor at der bliver tjent penge på at låne til dig vil svaret blive et NEJ til huskøb fra bankens side.

Mit råd hvordan du kan få få overtalt banken til at hjælpe dig med at købe hus:
  • Vind i lotto
  • Få styr på din økonomi, betal anden gæld og vis gennem flere år at du kan lave en opsparing og leve med en sund økonomi.
  • Bliv samboende med en kone/kæreste/partner hvor konen/kæresten/partneren vil kunne blive godkendt til huskøb.
Hensan skrev den 22-05-2021 10:05:26

Mit råd hvordan du kan få få overtalt banken til at hjælpe dig med at købe hus:
  • Vind i lotto

 Genialt svar 😄🤣

Og ellers et rigtig godt indlæg.. 👍

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Haha ja han har jo ret, hvis man ser med "bank-briller" gg.

Men jeg ser da tit på TV at folk fx hat købt hus for blot 300.000 kr - ganske vist langt ude - men en masse gode m2. Måske ikke i super stand, men så kan man jo løbende renovere på det , alt efter hvad man har energi til.

Altså jeg kan maksimalt rejse ca 65.000 kr kontent lige nu - omkring 75000 om lidt over en uge.

Men det kommer man jo ikke langt med i en ejendomshandel.

At jeg skylder andre steder betyder vel ikke så meget, så længer jeg har aftaler med kreditor, og betaler dem hver måned ?
fuerzzz1 skrev den 22-05-2021 18:41:45

At jeg skylder andre steder betyder vel ikke så meget, så længer jeg har aftaler med kreditor, og betaler dem hver måned ?

 Jo, for det er endnu en udgift og penge du kunne have til rådighed til andre ting.


 

Bare det faktum, at du, efter eget udsagn, har 65000 kr i kontanter, men samtidig skylder penge væk til ikke-bolig-lån.. Se dog at få betalt det du skylder først. 

Mvh. Christian M
 

Christian M skrev den 22-05-2021 21:05:13

Bare det faktum, at du, efter eget udsagn, har 65000 kr. i kontanter, men samtidig skylder penge væk til ikke-bolig-lån.. Se dog at få betalt det du skylder først. 

 fuerzzz1 er tilsyneladende ikke ved sine fulde fem, og set i lyset af de røverhistorier, han har fortalt, omgås han sikkert også sandheden en del lemfældigt.


fase
Jeg kan se at der er flere huse til salg i DK. til en pris under 300,000 bl.a. en i Storevorde til 200,000 (130 kvm) 
Så dine 65,000 og om lidt over en uge 75000. så er du på vej. Så lægger du fortsat 10,000 oven i hver 14 dag, så har du 200,000 kr om ca. 1 år. Så er det hus måske solgt, men der er så en et andet sted. OG så har skattefar pludselig noget som kan udpantes.    


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også