Relæer til styring af kanalventilator

I forbindelse med min badeværelsesrenovering har jeg besluttet at installere en kanalventilator. Der er som regel ikke styring med til sådan en, så det skal jeg selv sammensætte af en hygrostat og et tidsrelæ (som vist også kaldes en trappeautomat, da den ofte bruges til at styre belysning i trappeopgange).

Jeg regner med at de 2 "styreenheder" skal forbindes parallelt med ventilatoren, således at den tænder hvis blot 1 af de 2 aktiveres. Men vil hygrostat eller tidsrelæ mon tage skade når strømmen "løber baglæns" fra ventilatoren? Jeg tror det ikke, men vil lige være sikker.

Tidsrelæet skal ikke styres af loftlyset, men af en separat afbryder. Den skal sidde i nærheden af toilettet. Det er inspireret af en gammel tråd her på siden, hvor den blev kaldt en "prutte-kontakt".
Jeg har dog fået den skøre ide at lade tidsrelæet styre af et LK "Mini Modul" svagstrømstryk i stedet for en almindelig Fuga-afbryder med kip-fjeder. Et Mini Modul er lidt mere diskret.
Men et svagstrømstryk kræver jo lidt ekstra elektronik. Spørgsmålet er hvad?
Der skal vel som minimum være en omformer fra 230 V til 12 eller 24 V.
Kan man få tidsrelæer, der tænder/afbryder en 230 V kreds, men samtidig styres af lavspænding? Jeg har kigget på lidt forskellige modeller og der findes nogle, der kan anvendes af både 12/24 V og 230 V. Men det ser ud til af begge sidder af relæet bliver forsynet af samme strømkreds. Diagrammerne kan være lidt svære at tolke...
Eller skal jeg have et ekstra relæ, der kan slutte en 230 V kreds med en styrestrøm på 12/24V?
Måske ender min lille ide om en diskret kontakt med at blive noget dyr i diverse elektronik-stumper...

Palle Dam
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er ude i en besværlig styring af en simpel ting som en ventilator. Køb en med timer og fugtstyrimg, og lad den styre af loftlyset. Det er dét nemmeste.

fase
Tak for svar.
Grunden til at jeg har valgt en kanalventilator er at jeg ikke har særligt højt til loftet og en normal ventilator derfor vil sidde i område 1. En anden løsning kunne være en 12 V ventilator, men de er ret dyre.
Desuden har jeg allerede købt hygrostaten og returperioden er udløbet...Jeg vil også gerne have en separat kontakt (med tidsstyring) til ventilatoren i stedet for at lade den styre af loftlyset, da det ikke er altid der er behov for ventilation. Kun ved bad og "stort" toiletbesøg.

Jeg har prøvet at tegne et diagram over ledningsføring - dog kun i den rene 230 V version i første omgang. Det er selvfølgeligt lidt mere komplekst end en almindelig ventilator, men så slemt synes jeg nu ikke det er... Det kan klares med et 5-ledet kabel mellem tidsrelæ og hygrostat og så 3-leder for resten.
Men jeg er som sagt lidt nervøs for om de 2 relæer vil skade hinanden når der er strøm på mellemlederen (benævnt M)

Palle Dam
Hvis relæerne er med relækontakter, sker der ikke noget ved at der kommer spænding på M i begge relæer.

fase
Hold dig til Fuga med fjeder, det er det pæneste, det billigste og det simple.
Ellers må du komme med link til det lavvolt relæ du havde tænkt dig, så vi kan komme med gode råd om det kan bruges. Der er masser af tidsrelæer der har lavvolt styring og et relæ som samtidig håndterer 230 volt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har nu undersøgt markedet for tidsrelæer/trappeautomater og har fundet en Geya GRT8-M1:
https://www.matronics.dk/kategori/el-materiel/afbrydere-kontakter/230v/produkt/din-timer.
Diagram og manual m.v. kan ses her : https://www.matronics.dk/Data/Longship/Files/Products/Multifunktions-relae-GRT8-M-manual_1.pdf.
Hvis jeg sætter fast lavvolt  mellem A1 og A2 og Mini Modul-knappen mellem A1 og S vil jeg mene at det burde virke. Diagrammet viser også en "Load" mellem A2 og S, men det er vist bare en ekstra mulighed, så det ser jeg bort fra... På diagrammet på producentens hjemmeside er "Load" slet ikke nævnt: https://www.geya.net/product/multifunction-time-relay-grt8-m1/#1615529504964-ae473fbe-54cd.

Jeg skal selvfølgelig også bruge en strømforsyning. Det kunne være denne: https://www.matronics.dk/kategori/el-materiel/transformatorer/230v-24v/produkt/meanwell-din#504620. Dette bliver den eneste ekstraudgift i forhold til et rent 230 V system. Til gengæld er Mini Modul knappen noget billigere end en Fuga-afbryder med fjeder.

Hygrostaten er denne: https://www.wattoo.dk/hygrostat-es436-2-5a-230v-hvid-9878000534. Den er som sagt allerede købt, da jeg alligevel skulle have noget andet i butikken.

Hvilken type lavvolt-kabel bør jeg købe? I Mini Modulet er der kun plads til kabler med en diameter på 0,7 mm (ikke mm2 som man betegner lidt tykkere kabler). Hvad kalder man sådan et tyndt kabel?

Palle Dam

Annonce
Er det et krav at det skal være et minimodul, der skal bruges til styring. En trykknap i fugaserien kunne måske bruges.
Du må ikke blande lavvoltstyring og forsyningen sammen, så belastningen skal tilsluttes til et sæt relækontakter.

fase
Der er relækontakter i den tidsrelæ. Så du er ved at have styr på materialer.
Kablet til minimodul kan være 2 leder ringeledning, eller 3-4 leder tlf ledning.
Husk at vælge 12 V udgave når du bestiller strømforsyning.
Klemme 15 - 18 er relæ udgang på tidsrelæ, så fasen skal igennem der. 

S. Fabrin: Det er ikke et krav, at det skal være et Mini Modul. Men den er lidt mere diskret end den sædvanlige Fuga-afbryder. Og det ser ud til at den eneste ekstraudgift bliver strømforsyningen.

Erik: Lige efter jeg skrev mit sidste indlæg så jeg godt på databladet for Mini Modulet, at det kun kan tåle 12V DC. Hvis den skal tilsluttes 24V skal  det være AC. Så det bliver en 12V strømforsyning i stedet. I går var den mindste (dvs. billigste) version af 12V strømforsyningerne udsolgt hos Matronics, men den ser ud til at være på lager igen: https://www.matronics.dk/kategori/el-materiel/transformatorer/230v-12v/produkt/meanwell-din#503620.

Jeg kunne selvfølgelig også vælge en "løs" strømforsyning af den type man typisk bruger til LED-belysning. De er lidt billigere, men jeg synes, det vil se pænest ud hvis tidsrelæ og strømforsyning sidder samlet i samme lille DIN-skinne tavle. Biltema har en passende model med plads til 2 moduler.

Jeg har fundet dette kabel: https://www.matronics.dk/kategori/el-materiel/kabel-ledning/produkt/ledning-sort-roed.
Det er 0,5mm2 hvilket svarer til en diameter på 0,8mm. Jeg fik vist skrevet at Mini Modulet kan klare op til 0,7 mm - det står på side 1 på databladet. Men på side 2 står der 0,5-0,8 mm. Så det går lige an. Der findes sikkert andre egnede kabler, men det vil være nemmest at købe det hele i samme butik.

Palle Dam

Du skal ikke være så obs på kablet til minimodul. Hele bagsiden er åben, så ved at ridse lidt i muren kan der komme lidt større kabel ind. Eller mure kablet ind.
Jeg kan ikke helt følge at minimodul er mere diskret. Den kræver egen kabel, den sidder for si selv og ligner ikke det andet materiel. Hvorimod en fuga afbryder over de andre fuga afbrydere til lys ikke stikker ud.
Men det er jo en smags sag og du vælger den indviklede i stedet for den simple løsning. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis