Forbind afbryder og stikkontakt

Jeg har tre ledninger i stikdåsen. Hvordan forbinder jeg en afbryder og en stikkontakt. Har prøvet flere forskellige kombinationer, men uden held.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Svært at se på billede, men har du 1 sort og 2 hvide stofledninger?
I så fald skal den sorte ned til stikkontakten i terminalen ved den grå knap. En af de hvide skal også der ned til den røde knap. Sandsynligvis den længste af dem.
Den anden hvide skal i "pil ud" i afbryderen
Endelig skal der laves en forbindelse mellem den røde knap i stikkontakt og den røde "pil ind" i afbryderen.

Når du er færdig, skal du ikke have blottet kobber i dåsen. Så det lange stykke på den hvide ledning med manglende isolering skal repareres eller fjernes.

Beklager det dårlige billede. Der er blot tre stofledninger.
Det er gætteværk så du bliver nødt til at måle.
Sæt en fatning med pære ( prøvelampe)  på den sorte og en af de hvide.( eller en anden kombination ) Der hvor denne lyser når du tænder ved sikrings gruppe har du fase og Nul.
For så at finde ud af hvilken der er fase, sætter du denne sammen men en af de andre. Der hvor din loftslampe lyser så har du fundet tændledning og fase nemlig de 2 der sidder sammen hvor både prøvelampe og loftlampe lyser.
Nullen,(den som sidder alene under testen) skal ned i stikkontakt blå knap
Fase ( den som fik prøvelampe til at lyse) skal i afbryder ( pil ind )
Tændlidning ( den som fik loftlampe til at lyse) skal i pil ud.
Så mangler du en stumpr ledning fra fase ( pil ind) og ned tilstikkontakt ( den med rød knap ) 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
For så at finde ud af hvilken der er fase, sætter du denne sammen men en af de andre. Der hvor din loftslampe lyser så har du fundet tændledning og fase nemlig de 2 der sidder sammen hvor både prøvelampe og loftlampe lyser.

Jeg kan finde fase og nul ved at gøre ovenstående, men når jeg forbinder den 3. ledning med en af de andre får jeg kun prøvelampen til at lyse, aldrig loftslampen. Nogle gode ideer? 
Annonce
Er du sikker på, at loftlampen virker? Tjek pæren  
Når man ser på længden af ledningerne, er det næsten sikkert, at det er de to korte, som skal forbindes til afbryderen.
Den, som du har fundet som fasen, forbinder du til pil ind, og den anden til pil ud.
Herefter burde loftlampe kunne betjenes på afbryderen.

Fra pil ind i afbryder til rød knap stikkontakt, skal der laves en forbindelse, med et stykke ledning. Den sidste lange hvide, skal forbindes til den grå knap i stikkontakten. Så burde stikkontakt virke.

Igen, vær opmærksom på den beskadigede stofisolering på ledningerne.
Yes, loftslampen virker.
Yes, det er de to korte der får afbryderen til at virke.
Hvordan finder jeg ud af hvilken en af de korte der er fasen?
Lav en forbindelse fra den ene ned til den røde knap i stikkontakten. Hvis stikkontakten virker uafhængigt af om loftlampen er tændt, har du fundet fasen og er færdig.
Hvis stikkontakt slukker sammen med loftlampen, så skal du flytte forbindelsen til stikkontaktens røde knap til den anden korte ledning.
Det havde du vel ellers fundet ud af med prøvelampe.    

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@ev elmand: Se post fra 25-05-2021 20:08
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis