Beskytte lærke stolpe med murasfalt ?

Hej,
Kan jeg bruge murasfalt fra Icopal til at beskytte nogle stolper ?

https://www.bauhaus.dk/icopal-murasfalt-5-l

/donnib

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal helst have noget der kan trænge langt ind i træet. Så som almindelig træbeskyttelse jo. Sæt pælen et døgn i spanden, og lad den suge. Og sørg så for dræn under pælen, og sand/grus rundt om.
Sættes den i beton vil den rådne hurtigere.

Du kan evt. brænde den del af pælen der skal have jordkontakt, før den får olie. 

Elektronikteknikeren
Mine stolper kommer til at være i et metalrør der er støbt i jord. Under denne rør er der ler og jeg kan se vandet står i den derfor tænkte jeg at jeg nok bør beskytte stolperne selvom der står at de ikke skal beskyttes da de er af lærk og de er naturligt beskyttet siger de.

 

Du bør altid beskytte træ mod stående fugt - uanset sort. Lærk har desuden den egenskab, at det bliver hårdt hvis det ofte er vådt/fugtigt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kan du ikke bore et lille drænhul i røret? 

Elektronikteknikeren
Hvis stolper skal bruges til hegn, så dur det ikke med stolpefødder.
Det er sikkert netop fordi dine rør er støbt ned i beton at de står med vand i. Jeg ville bore et hul ned igennem bunden. Jeg ved godt at det sikkert ikke er billigt at købe så langt et mur-bor, Der har jeg flere gange haft held med at skære et over og så svejse et stykke  rundjern imellem. Så genbruger du boret og i den anden ende SDS plus koblingen til borehammer. Jeg har bor liggende på 150 cm på den måde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Disse jern rør er 129mm udvendig og 125mm indvendig med stolpen 120mm. Der er støbt først efter røret er sat i jord så der er ikke beton i enden af røret, det er bare ler. De (jernrøret) er 90cm langt og jeg bruger det til at stikke min stolpe ned i som bruges til hængekøjer og det er lavet sådan så jeg kan fjerne stolperne og ligge en prop på røret så vi kan bruge haven til andet når vi ikke bruger hængekøjerne.

Jeg har lige monteret det hele så det har ikke stået i vand mere end 1 uge. Jeg har pt taget stolperne ud for at de kunne tørre for så at give dem noget tjære men jeg prøvede også at stikke et langt metal stang 9mm og se om jeg kunne lave nogle små huller og det kunne jeg men synes ikke vand løb så meget væk.

Hvis jeg laver et hul så siger det vel sig selv den skal være mindre end selve stolpen altså måske 50mm eller hvad vil i skyde på ? Vil i så stadigvæk behandle med tjære ?

 

Her er lidt stemmningsbilleder hvis nogen skulle være i tvivl hvordan det ser ud.

 

Til dét formål ville jeg lade det være med træbeskyttelse. Stolpen kommer aldrig til at rådne mens du tager en morfar, og slet ikke hvis du fjerner den uden for sæson. Hvis alt går galt kan du jo bare skifte stolpen om nogle årtier. Det er noget andet hvis det var en stolpe som del af en varig konstruktion der ikke er let at udskifte (blot min mening). Ser ellers smart ud
Ja det var også det konen sagde, bare lade dem være, den koster ikke ret meget at skifte hvis den rådner, jeg gav 285kr pr. stolpe. Det er meningen at jeg skal pille dem op ved sæson skift eller som sagt hvis børnene lige har lyst til at spille fodbold eller hvad ved jeg ;)

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også