Skære hardiplank - værktøj og fif

Hej,

har fundet rigtig mange indlæg herinde med hvilken klinge man bruger til fibercement, så det er mere værktøjet. Jeg skal til at beklæde et skur, og ville gerne høre erfaring med hvad folk bruger af værktøj? Jeg har købt en 18v rundsav (165x20 klinge) fra makita som jeg er rigtig glad for, den har været super da jeg byggede skelet til skuret.

da jeg har svært ved at finde en klinge til min kap gerings sav (enten diamant eller fiber cement klinge i 210x30) så ku jeg se at man kan få en special fibercement klinge til den lille rundsav til 450,-

Ville det være en fornuftig investering? tænker jeg kan bruge den bagefter til at skære fermacell til indvendig beklædning også. Men har nogen erfaring med at skære hardiplank med hånd rundssav, er det til at have med at gøre?

Når jeg har skåret lægter til skelet har jeg tit sat lægterne sammen med skruestik og så brugt en stump til at skære langs, så får man fine snit og lægterne er helt ens i længden.

Kan samme fremgang benyttes med hardiplank? har aldrig arbejdet med det før så ved ikke hvor nemt/svært det er at ha med at gøre.

Ville egentlig helst bruge kap geringssaven, den den alt andet lige burde være nemmest at arbejde med. Fandt et enkelt indlæg hvor der er en der skriver man sagtens kan bruge en standard HM klinge til træ, men at den så ikke er meget værd efter projektet, men de er jo heller ikke så dyre. der kan jeg købe 3 210mm for prisen af en 165mm skive til makitaen.

alle fif og ideer modtages gerne.

mvh
søren
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jar har selv brugt en ganske alm standard billig rundsavsklinge fra Harald Nyborg til hardieplanker der skulle på et skur og smidt klingen ud bagefter.... har ikke haft problemer med det.
mfrost skrev den 20-05-2021 15:03:55

Jar har selv brugt en ganske alm standard billig rundsavsklinge fra Harald Nyborg til hardieplanker der skulle på et skur og smidt klingen ud bagefter.... har ikke haft problemer med det.

 tak mfrost - brugte du en kap geringssav? hvor langt rakte den ene klinge? jeg skal ha face på ca 20kvm skur, mon en klinge kan klare det? hvis snittene bliver fine, så må jeg sige jeg ingen problem har med at slide et par klinger op. de koster jo ikke alverden.

Jeg har skåren en del plan eternit, med en almindelig billig diamant skæreskive, så mon ikke den også kan klare Hardi plank.
Jeg brugte en 125 mm skive i min Makita dyksav, som er beregnet til 165mm klinge, men det gik fint, du mister så 20mm i skæredybden. (der findes diamant skæreskiver i ø 150mm også)
Det kræver du har en adapter ring 22,2 til ø 20 mm

En klinge af den her type..

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis du vil bruge håndrundsav kan du lave en skære skabelon.
Altså 1 bord / plade på bukke eller lignende og så skrue 2 tynde brædder på så Hardi plank netop kan ligge imellem. Så skrues et bræt på tværs henover som land for rundsav. Placeringen af dette bræt skal naturligvis være ret præcis i vinkel.
Længere henne kan du have en 45 eller andre  grader land hvis der behov for det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du laver en skabelon i træ af det smig udkører med, kan du sagtens skære med enlille vinkelsliber med en skæreskive i.
Frisk skrev den 20-05-2021 23:11:29

Hvis du laver en skabelon i træ af det smig udkører med, kan du sagtens skære med enlille vinkelsliber med en skæreskive i.

 Hej Frisk,


tænker det som du og ev elmand er ude i ikke er så tosset. Der vil være lidt ekstra arbejde lige med at få lavet opsætningen, men jeg tror det vil spare meget tid når der nu er så relativ meget jeg skal have skåret.

tak for input!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis