Alternativ til LK/Fuga

Hej alle

Jeg vil gerne vide, om det i DK er lovligt at anvende afbrydere og stikkontakter fra Katy Paty, f.eks:
https://www.katypaty.dk/e-shop/kategorier/stikkontakter-schuko-5/

Mvh,  Finn

Finn DK
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis materialet er CE mærket, er det lovligt.

fase
Forlang dokumentation for at stikkontakterne lever op til DS 60884-2-D1:2017. At de er CE-mærkede er ikke det samme som at de må monteres i Danmark.

Det ses f.eks. på dette billede, at stikkontakterne ikke har pillesikring, hvilket er et krav i indendørs installationer i Danmark.

​CE-mærkningen siger kun at udstyret lever op til fælleseuropæiske krav. I Danmark har man tradition for at placere stikkontakter gulvhøjde, hvilket så vidt jeg ved er grunden til at man kræver pillesikring, da småbørn let kan komme til dem. I andre lande er stikkontakter typisk placeret højere, hvorfor de ikke har dette problem. Men det betyder så også at de europæiske krav er laveste fællesnævner, og at de enkelte lande kan have højere krav.
Du har ret jenshøj., men kan materiellet blive CE uden at opfylde europæiske krav?

fase
Hvis producenten sætter et CE-mærke på sit produkt, står han inde for at de lever op til alle relevante europæiske standarter. Men de enkelte EU-lande kan godt have specifikke krav, som de fælles standarter ikke dækker. Hvis der tekniske eller sikkerhedsmæssige grunde, må de enkelte lande godt stille andre krav.

Pillesikring er også påbudt i f.eks. Tyskland. Jeg har ikke undersøgt, hvor den viste stikkontakt kommer fra.

fase
Annonce
Jeg kender ikke den danske standard i detaljer, men synes at huske at der er andre specifikke krav end pillesikringen. Det er derfor jeg opfordrer til at man beder om dokumentation for, at produktet lever op til danske krav.

Man skal i øvrigt også huske på, at CE ikke er et kvallitetsstempel. Det er udelukkende noget, som producenten skal sætte på som et symbol på, at produktet lever op til gældende krav. Der er ikke en myndighed, som har testet om det rent faktisk er tilfældet.

En nylig stikprøvekontrol af stikkontakter er i øvrigt ikke særlig positiv læsning:
https://www.sik.dk/nyheder/de-fleste-stikkontakter-salg-danmark-lever-ikke-reglerne#
Jeg tvivler på, at produkter importeret uden om en dansk mellemmand, skulle klare det bedre.

Uddrag fra SIK.

"Lukkere er et generelt krav for alle stikkontakter til indendørs brug i Danmark. Det er enten krav, eller en anbefaling, i de fleste andre lande omkring os. I Sverige er det udmøntet sådan, at alle lavere monterede stikkontakter skal være med lukkere. I Tyskland anbefales det, men i Danmark vil vi ikke gå på kompromis med brugernes sikkerhed, og derfor har vi krav om lukkere for alle stikkontakter til indendørs brug."

Men jeg kan se på den serie som du skriver om at du selv kan til og fra vælge børn lås.

Så umiddelbart set fra mit el Installatør syn er de okay at vælge vis du vælger lukkere.
PS.
Men vis du selv har tænkt dig at installere det I form af kabel træk mm. Så er det ligegyldigt da det gør det hele ulovligt.
Bøffen: Dit sidste indlæg - hvad er det for noget “vås” du skriver??
Selvfølgelig skal materiellet være i orden - derom ingen tvivl, men det andet du skriver - det er altså et gør-det-selv forum du lige har oprettet dig på.

Søren O
Søren det kan da godt være det er et gør det selv forum, men derfor gør det, det jo stadig ikke mere lovligt at udføre autorisation krævende arbejde, om det så drejer sig om el, vand eller gas vel...??? Der er jo nogle grunde til det... så stik piben ind skipper...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis