Græsplæne

Der er noget jeg ikke forstår, men jeg er jo heller ikke så kvik.   

Mange ønsker sig en vedligeholdelsesfri have, så de sår græs. Realiteten er, at en græsplæne er noget af det mest vedligeholdelseskrævende der findes.

Det skal slås mindst en gange om ugen i vækstsæsonen og jorden holdes fugtig for ikke at græsset visner.

Derudover er der de evige problemer med mælkebøtter og andet ukrudt som der ofres store summer på af kemi for at holde nede, for ikke at nævne opretholdelsen af balancen med bl.a. kalk, topdressing, vertikalskæring og gødning i alle døgnets vågne timer fra marts til oktober.

Resten af året kan så bruges til at rive visne blade væk fra græsplænen så den overlever vinteren.

Er der nogen der kan forklarer mig hvor kæden hoppede af?   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er pga. pris vs. arbejdsindsats.
Sten-belægning koster ofte mangefoldigt af hvad det koster at anlægge græs, og så er græsset mere behageligt at opholde sig på, når man f.eks.vil sol-bade.

 

Vi er nogle der bare lever med ukrudt, mos og muldvarpeskud i græsplænen   

Men jeg giver dig ret. Det er et helvede at rende rundt og slå græs uge efter uge i noget der ligner 6-8 måneder af året.
Jeg har plantet mange buske, som enten ikke skal klippes eller får en tur med saksen en gang om året.
Sidste år omlagde jeg vores forhave, fra elendig græsplæne, til et enormt stenbed. Det er heller ikke vedligeholdelsesfrit, men den vedligeholdelsesfri have eksistere ikke... naturen vinder i det lange løb.

Det startede med at jeg fik en lille sten af genboen...

Så stak det lidt af med stenene      

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mange ønsker sig en vedligeholdelsesfri have, så de sår græs. Realiteten er, at en græsplæne er noget af det mest vedligeholdelseskrævende der findes.
Det skal slås mindst en gange om ugen i vækstsæsonen og jorden holdes fugtig for ikke at græsset visner.
Derudover er der de evige problemer med mælkebøtter og andet ukrudt som der ofres store summer på af kemi for at holde nede, for ikke at nævne opretholdelsen af balancen med bl.a. kalk, topdressing, vertikalskæring og gødning i alle døgnets vågne timer fra marts til oktober.
Resten af året kan så bruges til at rive visne blade væk fra græsplænen så den overlever vinteren.
Baseret på egne erfaringer igennem 30 år som græsplæne ejer kan jeg godt sige hvor din beregning ikke passer. Hvis jeg lige tager den vedligehold du selv lister op:
  • Klip af plæne: i praksis ca 30 min 1 gang om ugen i vækstsæsonen + kantklip ca 1 gang/mdr = 18 timer årligt. Efterfølgende har jeg fået robot så nu er det 4-5 gange kantklip = 1 time årligt.
  • Holde jorden fugtig: Ingen tidsforbrug, Det regner jævnligt i DK og ellers må græsset blive gult indtil der kommer vand igen. Selv i år 2018 gik der kun 2 uger efter at det startede med at regne før plænen var grøn igen.
  • Fjerne mælkebøtter og andet ukrudt: De sidste mange år har jeg ikke fjernet ukrudt eller mælkebøtter. Det holdes nede af plæneklipperen. (Mælkebøtter er faktisk noget af det bedste for bier både mht nektar & pollen)
  • Give kalk og gødning: I de 30 år jeg har haft græsplæne har jeg gødet måske 3-4 gange og aldrig givet kalk mm.
  • Topdressing: Har jeg aldrig givet - hvornår er der behov for noget sådant ?
  • Vertikalskæring ?
  • Fjerne blade fra plænen: De rådner da væk af sig selv ellers blæser de ind til naboerne. Der går mere tid med at fjerne blade på fliserene hvor de ikke bare kan ligge og rådne af sig selv.
= Alt i alt vil jeg sige at jeg bruger et par timer på min græsplæne om året og stort set ingen penge. Derfor vil jeg påstå at en græsplæne er så vedligeholdelses frit i en have som noget kan blive.

Jeg er klar over at der er nogle af naboerne der bruger opskriften med vedligehold, topdressing mm og jeg indrømmer at de har en plæne der ofte er pænere ned min men mit græs er helt fint til at gå på, tage solbad, sidde med en øl på osv.

hvis du nu slækker på kravet med der kun skal være græs i plænen, så skal der ikke meget arbejde til, vi har alt andet end græs i plænen, ligenu er det mest vorterod, guldstjerne bellis mm.. og en måned er det mest græs og mælkebøtter. det skal bare klippes, ingen gødning, ingen fjernelse af mos, ingen vanding. :)

jeg arbejder med havemaskiner, og det er min erfaring at MANGE klipper hækken og slår plænen "for den skal jo" eller "så naboerne ikke klager" tænk hvis vi alle går op i plænen for andres skyld :S

www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Annonce
Rantzau skrev den 19-05-2021 09:18:08

Er der nogen der kan forklarer mig hvor kæden hoppede af?   
Du glemmer hvor hårdt og krævende arbejdet er. At holde en græsplæne pæn, kræver en ugentligt gå-tur med en maskine. Man får jo ikke engang pulsen op af det. Har man et større areal, lader man en robot klare det.
Meget andet havearbejde er fysisk meget mere hårdt.

Samtidig vil det være min påstand, at folk som bruger tid på vanding, "kalk, topdressing, vertikalskæring og gødning i alle døgnets vågne timer fra marts til oktober. " ikke er folk som ønsker en vedligeholdelsesfri have. Det er folk som går op i deres have.
Langt de fleste som ønsker minimalt vedligehold klipper græsset, som eneste form for vedligehold.
Mere græs = større plæneklipper = gladere herre i huset!   

Hellere leje end at bo på gaden.
Indrømmet - jeg er nok den type der elsker en ren og velplejet plæne, hvor græsset opsamles, så det ikke hænger på fodtøjet når duggen lægger sig. Og ja, det koster også lidt i kalk og gødning osv. , men synes egentlig det er det hele værd, da jeg hjælper andre også med plæne/have arbejde ved siden af fuldtidsjob, Største gevinst er natur, frisk luft, sund motion og erfaring i vedligehold/reparationer.
 Hvad bruger andre ikke på kontingent på motionscentre, dyre cykler og løbesko. Men jeg er da klar over, at alder og fysik på længere sigt kan betyde, at der skal omstruktureres en smule.   

 

Min undren gik på ønsket om den mest vedligeholdsfri have og valget af græs, trods det faktum at græsplæner er det mest vedligeholdelseskrævende enkeltelement i en have. Hvad folk vælge som fritidsaktiviteter har jeg ingen holdning til.  
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Græs er noget folk kan forholde sig til og det er accepteret som pænt af flertallet. Derfor går det ind og dominere der, hvor folk egentlig ikke gider vedligehold - det er den hurtigste vej til noget mainstream.

Vild med vilje er trendy, men langt fra accepteret som værende pænt af flertallet. Derfor ser man også at folk sætter skilte op for at "undskylde" eller forklare hvad der foregår fordi automatreaktionen er, at det er misligholdt og grimt. Man kan godt lade sin have passe sig selv og så hugge nogle små oaser og stier ud til ophold, men der går en generation eller to før det er socialt acceptabelt.  Lige nu er norman stadig trimmede hække/buske/bede, trimmet græs, stramme kanter, belægning uden flora i fugerne osv.

I den forbindelse tænker jeg at mange anser græs for at være det mindst onde i forhold til vedligehold.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis