Fjerne trægulv i kælder: Hvad gør jeg dernæst?

Hej med jer

Vi har netop overtaget en villa med 95 m2 kælder og jeg står i hus til langt over halsen med alle de udfordringer dette hus har.
Derfor har jeg langt om længe oprettet en profil her, efter mange års kiggeri.

Mit spørgsmål...
I 2 af kælder-rummene er der lagt trægulv.
Vi havde besøg af nogle fugt-mænd fra Radonhuset i dag og de anbefalede mig at få det trægulv væk i en fart (der er sorte hjørner mod ydervæggene).

Jeg er så småt gået i gang på det ene værelse, men under gulvet ligger glasuld og under det ligger beton.

Hvad er næste skridt?
Budgettet er desværre ikke til gulv-varme, så for nuværende skal det gøres 'optimalt på budget'.  
Skal jeg fjerne glasuld og lægge klinker direkte på beton? Vil det være tilstrækkeligt eller vil jeg mangle et isolerende lag og gøre rummet ovenover fodkoldt?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kan leve med betongulvet, og du vil fjerne det nuværende trægulv, behøver du ikke lægge klinker på gulvet. Klinkerne gør ikke gulvet varmere. Hvis kælderen ikke har været opvarmet før, og du ikke vil ændre det, ændrer det på ingen måde temperaturen på gulvet i rummene ovenover.

fase
S. Fabrin skrev den 18-05-2021 22:31:41

Hvis du kan leve med betongulvet, og du vil fjerne det nuværende trægulv, behøver du ikke lægge klinker på gulvet. Klinkerne gør ikke gulvet varmere. Hvis kælderen ikke har været opvarmet før, og du ikke vil ændre det, ændrer det på ingen måde temperaturen på gulvet i rummene ovenover.

 Tusinde tak for svar.  Det sætter jeg stor pris på.

Der sidder en radiator (fjernvarme) i rummet, så rummet opvarmes (dog ikke lige nu, da radiatoren er utæt - men den bliver skiftet om et par dage).  

Jeg kan snildt leve med beton-gulvet - klinkerne var tiltænkt at 'sminke liget'. Min undren gik på om jeg - ved at fjerne glasuldet - tager noget af varmen i rummet (eller måske skal bruge mere krudt på radiatoren for at holde på varmen) og dermed gør gulvet koldere ovenpå.

(Jeg er rimelig grøn indenfor disse ting, så beklager hvis jeg ikke får alle relevante informationer, for at kunne svare, med)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis du normalt opvarmer rummet med radiatoren, vil du ved at fjerne gulvet og isoleringen, måske opleve et koldere gulv og måske en lavere rumtemperatur. Det er ikke noget, jeg ville tage særlig højtidelig, da rummet sikkert ikke bruges til beboelse.

fase
S. Fabrin skrev den 18-05-2021 22:47:03

Hvis du normalt opvarmer rummet med radiatoren, vil du ved at fjerne gulvet og isoleringen, måske opleve et koldere gulv og måske en lavere rumtemperatur. Det er ikke noget, jeg ville tage særlig højtidelig, da rummet sikkert ikke bruges til beboelse.

 Tak for svar igen. Jeg vil tage det mindre højtideligt og fjerne hele lortet 👍

Sort træ i en kælder indikerer fugt og måske skimmel/mug pga dårlig ventilation.
Når du er færdig med at fjerne det hele så husk at vaske det hele ned med Rodalon, det vil fjerne skimmel og evt lugt herfra.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Afhængigt af hvad du bruger rummet til kan et råt betongulv godt støve lidt. Klinker er en løsning men man kan også give det fx en silikatbaseret beton sealer der er diffusionsåben eller en passende maling (Hagemanns har nogle produkter til kældergulve med fugt)

Tilgengæld enig i at trægulv med mineraluld under ikke er optimalt i en kælder med fugt. 

Ask
BOFH skrev den 19-05-2021 14:28:32

Sort træ i en kælder indikerer fugt og måske skimmel/mug pga dårlig ventilation.
Når du er færdig med at fjerne det hele så husk at vaske det hele ned med Rodalon, det vil fjerne skimmel og evt lugt herfra.

/BOFH

 Tak for reminderen.

Jeg havde besøg af Radon huset, som målte for fugt og netop efterlyste mere ventilation - så det skal der også opsættes.
AskH. skrev den 19-05-2021 14:40:02

Afhængigt af hvad du bruger rummet til kan et råt betongulv godt støve lidt. Klinker er en løsning men man kan også give det fx en silikatbaseret beton sealer der er diffusionsåben eller en passende maling (Hagemanns har nogle produkter til kældergulve med fugt)

Tilgengæld enig i at trægulv med mineraluld under ikke er optimalt i en kælder med fugt. 

 Perfekt - tak for informationen. 

Det lyder som en bedre idé for en som mig der ikke nødvendigvis har 100% styr på hvordan man lægger klinker (selv efter utallige timers YouTube) og ikke har tiden til at lære det pt .
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også