Bede til træer

Hej
Jeg skal i gang med et haveprojekt, som skal laves ved siden af indkørslen. Er dog helt ny til det og brug for sparring :)
Som vist på billedet, så tænker jeg, at der skal laves en stenkant, 3 små træer2 store sten, og så fyldes med granitskæver.
Min fremgangsmåde:
- Grav hul og plant små træer, og bind med en pæl. God mængde vand.
- Grav rend til kantsten, og støb med stolpebeton.
- Placere ukrudtsdug på hele arealet
- Fyld arealet med granitskræver

Lyder dette rigtig nok? Eller er der noget jeg bør være særlig opmærksom på?
Hvor langt skal træet plantes fra flisen og bør jeg være bekymret for rodnettet ødelægger min indkørsel?
Ser frem til at høre jeres inputs :-)
Hej Jeg skal i gang med et haveprojekt, som skal... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vælger du æbletræer, så husk at der skal to sorter til for at sikre bestøvning og dermed frugt. Har du mulighed for at sætte tre sorter der indbyrdes bestøver hinanden er det bedre.

Kniber det med pladsen, kan du pode flere sorter på samme grundstamme, og der er bl.a. M27 velegnet.

Vælg ikke de gængse handelssorter. Vælg de mest velsmagende, og her kan jeg anbefale Transparens Blance. Det er et augustæble der i dag kun findes i private haver, fordi det er sart for stød og ikke egner sig til butikkernes håndtering, men smagen er uovertruffen.

Andre gode sorter kunne være Holsteiner Cox og Dobbelt Nonnetit der strækker sæsonen over flere måneder.

Hvis du vil forsøge med Alsisk Citronæble bør du plante den det mest solrige og beskyttede sted, men også denne sort smager himmelsk.

Når du vælger æbletræer, så vælg ikke elendige pinde hvor topskuddet er skåret af. De er beregnet til åbne kroner. Vælg eller bestil træer med intakt topskud med parvis sidegrene på hovedstammen som du selv former efterfølgende til søjlevækst.

De moderne sorter der faldbydes hos havepuscherne er lette og rimelige sygdomsfrie at dyrke, men kommer ikke i nærheden smagsmæssigt af de sorter jeg har nævnt.

Rygterne om sygdomme i frugttræer er voldsomt overdrevet, og skyldes hovedsagelig manglende omtanke ved plantningen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
"Planter vel blot planten i samme dybde som den kom med i plastikpotten." Præcis - det var osse bare fordi jeg ofte ser at folk planter alt for dybt (selv kommunes medarbejder laver det nummer med vejtræer har jeg set), hvilket især bliver tydeligt hos frugttræer hvis podestedet kommer i kontakt med jorden,
Ud over Rantzau udmærket forslag, vil jeg også fremhæve (mit favorit æble) nemlig Ingrid Marie.
Ingrid Marie er også et godt bud på en velsmagende sort. Det er samtidig en god bestøver. Problemet med æblesorter er at begrænse sig. Os med jord nok og masser af plads har et luxusproblem.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Man kan aldrig få æble- og frugttræer nok. Selv ligger jeg i forhandling med min flinke nabo landmand, for jeg er pinedød nødt til at udvide min frugtplantage - men nu må vi jo se hvad landboforeningen og hans bank siger til det.   
Min bedstefar var frugtavler og havde en stor frugtplantage på Falser. Han lærte mig at pode frugttræer allerede inden jeg startede i folkeskolen.

Det samme har jeg gjort med mine børn hvilket de nu som voksne har stor fornøjelse af.

Jeg kan kraftigt anbefale den slags aktiviteter med børn hvor de skal bruge hænderne mens de stadig er små og nysgerrige nok til at suge til sig uden at blive distraheret af de digitale fristelser.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Hehe.. så er vi to der er arveligt belastet, min morfar og mormor havde et lille fattigt husmandbrug på få ha lidt nordvest for Horsens. Der var frugtavl (og grøntsagsavl) en vigtig indtægtskilde, som blev afsat til det bedre borgerskab i den lokale lidt større landsby. Hvis man interessere sig for æblesorter (men er i tvivl) kan jeg anbefale https://www.nordgen.org/nak/ Pometets æblenøgle.
Det var en anden tid Frank.

Min bedstefar leverede hovedsageligt til de store restauranter og hoteller i København foruden ambassader, herunder den franske, samt større private husholdninger i Hellerup som gerne betalte prisen for 1. klasses frugt.

Min bedstefars frugtplantage eksisterer ikke mere, men jeg husker at i hans sidste leveår var jeg værnepligtig soldat, hvor jeg og et par soldaterkammerater var nede og beskærer alle frugttræerne under hans kyndige ledelse.

Han stod på jorden hvor han med sin stok pegede og ledede slagets gang.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
..det var garanteret i vinterhalvåret beskæringen fandt sted tænker jeg, for på dette tidspunkt har frugtplantageejere jo bedst tid - selv om det fagligt set er mest optimalt og beskære om sommeren, så kommer der heller ikke så mange vanris.

Ps. Vanris bør i øvrigt ikke rives af (som mange tror), de bør klippes af. 
Frugttræer kan beskæres både sommer og vinter, men af forskellige årsager.

Den korte forklaring er, at vinterbeskæringen foretages for at forme træet, hvor sommerbeskæringen foretages a.h.t. frugtsætningen.

Hvor afrivning af vanris er kommet ind i billedet er mig en gåde. Jeg fik allerede som lille knægt tudet ørene fulde at, at al sommerbeskæring foretages med en skarp saks.

Vanris forekommer stort ikke om sommeren da energien bruges på blomsterknopper.

Vinterbeskæringen foretages som nævnt for at forme træet, og der er det de forveddede flerårige grene der fjernes for at åbne kronen der giver lys og luft til næste års vækst.

Denne beskæring er stort set ophørt i Danmark fordi den er omkostningstung, og da de fleste forbrugere køber frugt med øjnene i stedet for næsen er resultatet givet. De vælger sekundavarer.

Det er også gået i glemmebogen, at frugt udvikler sig mest aromatisk hvis de dyrkes på grænsen af det mulige. For æbler gælder, at bæltet fra de baltiske lande over Sverige, Danmark og videre til det nordlige England skyldes aroma udviklingen de lange solskinsdag om sommeren med moderate temperaturer.

Det var faktisk den væsentligste årsag til at den franske ambassade foretrak min bedstefars æbler frem for de importerede fra hjemlandet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jojo.. hvis man går ind på div. haveforums, er det stadigvæk god latin blot at rive vanris af.

Sydeuropæiske æbler er også alt for søde og milde efter min smag. 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis