Bede til træer

Hej
Jeg skal i gang med et haveprojekt, som skal laves ved siden af indkørslen. Er dog helt ny til det og brug for sparring :)
Som vist på billedet, så tænker jeg, at der skal laves en stenkant, 3 små træer2 store sten, og så fyldes med granitskæver.
Min fremgangsmåde:
- Grav hul og plant små træer, og bind med en pæl. God mængde vand.
- Grav rend til kantsten, og støb med stolpebeton.
- Placere ukrudtsdug på hele arealet
- Fyld arealet med granitskræver

Lyder dette rigtig nok? Eller er der noget jeg bør være særlig opmærksom på?
Hvor langt skal træet plantes fra flisen og bør jeg være bekymret for rodnettet ødelægger min indkørsel?
Ser frem til at høre jeres inputs :-)
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder fint, dog ville jeg starte med at lave kantstenene og så plante træer.
Det ville være surt at ødelægge træerne under gravearbejdet   

Rødder fra træer kan på sigt løfte dine fliser, men de første 10-20 år sker det nok næppe.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det kommer jo helt an på hvilke træer du vil plante.
Et egetræ på 200 år bliver rask væk 4-8 meter i diameter   

Træer vil tilpasse sig den plads de har at gøre godt med, både opad og nedad.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
3 egetræer til indkørslen ville være lige lovlig voldsomt tænker jeg også :p
Skal være et opstammet dværgtræ der ikke bliver større end 2m høj.
Læste dog, at diameteren hvor træet plantes skal være 1m. Men håbede det kunne gå med 50cm, ellers skal der en ekstra flise på i sen øvre del. 
Alt efter din jord vil jeg nok tilføje tilføje et punkt om jordforbedring. Det ligner nybyg og der er sjældent den bedste jord når entreprenøren er færdig :) hvis du kun efterlader et hul på 50x50 vil jeg anbefale at du også graver det 40-50cm i dybden og fylder op med god harpet muld.

Mads

Annonce
Hvilke træer har du tænkt at plante?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Til sådan et projekt vil jeg klart anbefale søjleagtige træer (dog undtagen poppel og pil). Husk at for dyb plantning giver ofte anledning til alvorlige problemer, som typisk viser sig en del år efter plantning, alt efter jordbundsforhold og træart. 
- Tak for input :) Det er korrekt, at det er nybyg. Vi har haft en anlægsgartner til at gøre jorden klar til gras, men sætter nok lidt muld i alligevel
- Jeg har ikke besluttet mig hvilke træer endnu, vigtigst er dog, at de forbliver lille og flot.
- Søjletræer er også med i overvejelserne! Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår. Planter vel blot planten i samme dybde som den kom med i plastikpotten. 
Har du overvejet frugttræer? Eksempelvis æble podet på M27. De bliver max. 2m høje og kan formes til søjlevækst.

Espalieret pærer som hegn podet på kvæde kunne også være en mulighed.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rigtig fin mulighed med æbletræet. Mange tak :)
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis