Ældre 2-takts Suzuki

Hej,
Jeg og en kammerat har desværre ikke så meget tid som vi gerne ville ønske til at få sejlet så tit. Dette betyder at der godt kan gå flere måneder før motoren bliver startet op og der er altid problemer med at få den startet. Sagen er at der naturligvis blot skal tømmes gammelt benzin af og hældes nyt på, men hvordan klarer man lige dette bedst muligt?
Den er blevet sendt afsted til en mekaniker i starten, hvor de blot tømte og rensede for gammelt benzin og så kunne den starte op, men tricket har vi ikke lige fundet ud af desværre...

Da den skulle tændes sidste gang var tanken fyldt op da en tur i februar ikke blev til noget alligevel, men den kunne ikke starte og efter første forsøg så lød det ikke længere til at motoren tog fat ved el-start, den kom blot med en "snoren" fra el-starteren. Manuelt skete der heller ikke noget. Har I nogen idé om hvad denne "snoren" kan betyde?

Båden står på land derhjemme til info.

På forhånd tak for jeres tid!

Mvh. Martin

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis starteren bare snurre, kan det være fordi der mangler strøm på batteriet, eller starterdrevet går stramt, giv det en anelse WD-40 og noget motion.
Ved ikke rigtig med gammel benzin, min 15 hk mariner 2t sprang igang efter 2 ryk i snoren, her i foråret efter at have stået stille i 5 måneder, og med benzin fra sidste år.

Jeg køre altid motoren helt tør for benzin, når sejlturen er slut, så står der ikke benzin i karburatoren og tørre ud, da der går lang tid mellem jeg sejler. (tager benzinslangen af motoren, og lader den køre til den dør)
Sådan har jeg gjort i de 20 år jeg har haft den, og den har altid startet, og har aldrig renset karburatoren.
Jeg bruger en kvalitets outboards 2 takts olie, (Quicksilver) er sikker på det hjælper.
Nye tændrør kan også gøre underværker, da totaktere er noget kræsne med tændrør, også selv om de gamle tændrør ser fine ud.

Du kan jo give den et sprøjt startgas.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Je-ns,
Du skal have et kæmpe tak for forklaringen og proceduren ! Det er noget vi fremover vil sørge for og så må vi lige få startet den godt op g få tømt den for benzin.
Det er en kæmpe hjælp!
Mvh. de forholdsvise grønne bådejere
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis