Dampspærrer i kanten af gipsloft. Hvordan?

Jeg skal sætte lidt gipsloft op. Jeg skal lime dampspærreren lidt nede på væggen. Men hvor langt nede. Gipspladen er 14mm ca. Hvordan afslutter jeg loftet ud til væggen når der flaprer noget limet plastik dampspærrer. Handyman viser jo netop ikke denne detalje i sin video. :-( Hvordan gør i? Hjælp, Mvh. Per 

PerDahlstroem
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du limer den bare rundt i kanten hvor gipspladen kommer til at være.
Og så sæt gipspladerne op med folien hængene nede og skærer den af så langt oppe du kan bagefter. Der skal alligevel en form for afslutning over til sidst, enten en liste eller en fuge.

 

Tak bibihest. Men med en 14mm gipsplade skal limningen ligge ret præcist og ikke under 14mm. Men en gut fra Huscompaniet gav mig et tip om at sætte en ekstra, altså dobbelt gips op, så er der mere (28mm) spillerum til limning og fuge. Yes bibihest, der skal fuges og eller kantlste. Tak. :-)

PerDahlstroem
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har brugt DAFA folieklæb, der hører til den DAFA dampspærre jeg har brugt. Jeg lagde en tynd stribe på væggen i gipspladens højde, og brugte så gipspladen til presse dampspærren ind mod klæberen. Bagefter skar jeg overskydende dampspærre af med en hobbykniv langs med gipspladen.

Eneste problem er at der kom nogle klatter folieklæb på den synlige væg. Det er ikke til at få af uden af skrabe den væk. Så der blev lidt ekstra spartlearbejde.
Tak DetBliveGodt. Ja det er nok den rigtige måde, Men den efterfølgende kantfugning, hvis du ikke sætter kantlister på, får det vel "svært" over i dampspærreren. Wow , dine gipsplader passer godt sammen. Mit problem er at der er inde i et indbygget skab med trang plads. Men tak, jeg gør som dig men med to gipsplader oven på hinanden.

PerDahlstroem
Har du sat damspærre op? Normalt sætter man jo (af flere årsager) dampspærren under forskallingen, hvorved du har lidt mere plads at klæbe på.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nej Bøgealle. Sætter dampspærrer "nederst" og gipspladen direkte "på" dampspærrer. Det er det der giver udfordringen. Meget lille "limkant" på  14mm med kun en plade. :-) En tegning af min konstrukton kunne vist have været godt.

PerDahlstroem
Jeg er helt med på hvad du har planer om. Jeg tror jeg formulerede mit spørgsmål forkert. Det skulle nok mere være:
Hvorfor sætter du ikke dampspærren under forskallingen, hvis du ikke har sat  dampspærren op endnu?

Sæt et forskallingsbrædt hele vejen rundt langs alle 4 vægge. Klæb brættet fast til væggen og klæb bagefter dampspærren fast på brættet. Så har du lavet en lufttæt samling. OG du kan overholde kravet om at klæbede samlinger også altid skal klemmes sammen.
Tak BjarneCH. Jeg tror at jeg behøver en tegning. :-| Hvor placerer jeg gipspladen i forhold til forskaldningsbrættet på væggen? Min løsning i går var: Forskaldningsbræt på alle fire vægge. Dampspærrer klampet til forskaldningsbrætter underside og limet lidt ned af væggen. I dag skærer jeg dampspærrer nedhæng af på ca 13mm og skruer så gipspladen på. Derefter gummifuger (Danalim 522) jeg revnen imellem gipsplade og dampspærrer på væggen så dampspærrer holdes ind til væggen hvis dampspærrerlimen evt løsner sig fra pudsvæggen, OG så sætter jeg nok endnu en giplsplade underpå og fuger igen i kanten med gummifuge. SÅ MÅ DET VÆRE LANGTIDSTÆT. :-) (Har jeg overset noget?) Har skubbet 2x95mm Isover op imellem forskaldningsbrædder! :-)


PerDahlstroem
Hermed også lige nogle billeder af dampspærrer. Jeg hører gerne om tips til min skabskonstruktion da jeg skal lave endnu to skabe i soveværelset helt magen til. Det hele gøres fordi det ikke blev gjort da lofter i sin tid blev sænkede og der kommer dårlig luft/lugt fra lofterne/taget. Måske denne oplysning kan hjælpe nogen?

PerDahlstroem
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også