Motorværn

Sad lige og læste en gammel tråd med en gut, der skulle montere motorværn på sin kompressor. Fik mig til at spekulere lidt, så tillad mig et måske dumt spørgsmål: Hvorfor er det nødvendigt med motorværn på  komressorer af en vis større? Er værnets formål ikke at afbryde strømmen, hvis motoren trækker for meget, og dermed undgå skader?
Men en motor på en kompressor kører vel med en nogenlunde jævn - eller i hvert fald kendt belastning. Og motoren kan vel tæle at køre kontinuerligt? Så hvorfor er det overhovedet nødvendigt med et værn?
På forhånd tak
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har ret i, at motoren på kompressor eller anden belastning vil kunne køre uden motorværn, hvis det ikke var for at beskytte motoren for unormale forhold som f.eks i form af en afbrudt fase, som øjeblikkeligt vil forårsage en stigning i strømmen, der vil gøre at motoren vil blive overbelastet med en overbrænding af viklinger i motoren til følge. En anden grund til brug af motorværn er styring af motoren, idet motorværnet bruges til at koble motoren ind og ud. Den trykafbryder, der måler trykket, kan måske ikke bære den strøm, motoren bruger. Endelig kan der være lovmæssige krav, der er der for at undgå overophedning på grund af overbelastning og deraf følgende brandfare.

fase
Aha ok, det giver god mening, kan være, man skulle få et monteret så. Mange tak for lynhurtigt svar og henvisning!
Motorværnet er mere fint-følende og muligt at indstille meget nøjagtigt, så ud kan belaste el-motoren til grænsen, men lige så snart den overskrides, tripper motor værnet.
Motorværnet er der aht. beskyttelse af el-motoren, i tilfælde af en fase mangler, eller f.eks. din kompressor mister smørringen, og stemplerne/skruerne/venerne sætter sig, så motoren skal arbejde ekstra hårdt for at trække den rundt.
Tænd/sluk funktionen af kompressor/motor foretages med et kontakt sæt, også kaldet et relæ, der kan klare at slutte og bryde den aktuelle fuld-last strøm gentagne gange (hundredetusinde vis til milionvis af gange). Det kan motorværnet ikke lige så mange gange, om end det kan en del gange (hundredevis) før det går i stykker.

 

Steensen, i et magnetbetjent motorværn er relæ og bimetaller bygget sammen til et motorværn. Det du tænker på er måske et håndbetjent motorværn.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 17-05-2021 22:32:00

Steensen, i et magnetbetjent motorværn er relæ og bimetaller bygget sammen til et motorværn. Det du tænker på er måske et håndbetjent motorværn.

Så er du mere ovre i Effekt afbrydere/maksimal afbryder, til de helt store med 100A+, ud fra hvad jeg har arbejdet med. Men jeg kan selvf. være forkert i mine betegnelser ifht dine.


 

Hvad tænker I om at montere motorværnet direkte på kompressorens motor? Der er nogle M8 gevindhuller, som jeg kan montere en plade på - og derpå værnet. Der er ikke rigtig plads andre steder, men det vibrerer jo noget der på motoren... Spørgsmålet er, om det er for meget. (tænker at lægge et par tykke gummiskiver mellem monteringspladen og værnet)
Dårlig ide.
Få fat på en terminal boks, og sæt dit motorværn i terminal boksen, og så kan den i princippet ligge hvor som helst, bare ledningen kan nå fra el-motor, igennem termnal boks, overtil pressostat.

 

Ok tak - og det er pga vibrationerne du tænker, at det er en dårlig ide? Tænker bare, at den jo må kunne klare nogle rystelser, men går selvfølgelig ikke hvis det går ud over indholdet.
Hvis du vil installere motorværn så kan den sidde på væggen der hvor kompressor ellers er tilsluttet. Er det en  flytba så kan den sidde som du selv skriver, den skal nok holde til vibrationer.
Steensen: Jeg ved ikke hvor du har det med effektafbryder , 100A m.m. Men jeg vil da sige at det allermest almindelige til beskyttelse af motorer er magnet betjent, hvor et relæ og termo del er sammenbygget. De holder til millioner af koblinger hvis det er dimensioneret korrekt.
På en kompressor har det den fordel at det kun er styrestrøm der skal gå igennem pressostat. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis