Motorværn

Sad lige og læste en gammel tråd med en gut, der skulle montere motorværn på sin kompressor. Fik mig til at spekulere lidt, så tillad mig et måske dumt spørgsmål: Hvorfor er det nødvendigt med motorværn på  komressorer af en vis større? Er værnets formål ikke at afbryde strømmen, hvis motoren trækker for meget, og dermed undgå skader?
Men en motor på en kompressor kører vel med en nogenlunde jævn - eller i hvert fald kendt belastning. Og motoren kan vel tæle at køre kontinuerligt? Så hvorfor er det overhovedet nødvendigt med et værn?
På forhånd tak
Sad lige og læste en gammel tråd med en gut, der... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ok tak, det er netop en flytbar Reno kompressor, jeg har.
S. Fabrin skrev den 17-05-2021 20:09:46

Du har ret i, at motoren på kompressor eller anden belastning vil kunne køre uden motorværn, hvis det ikke var for at beskytte motoren for unormale forhold som f.eks i form af en afbrudt fase, som øjeblikkeligt vil forårsage en stigning i strømmen, der vil gøre at motoren vil blive overbelastet med en overbrænding af viklinger i motoren til følge. En anden grund til brug af motorværn er styring af motoren, idet motorværnet bruges til at koble motoren ind og ud. Den trykafbryder, der måler trykket, kan måske ikke bære den strøm, motoren bruger. Endelig kan der være lovmæssige krav, der er der for at undgå overophedning på grund af overbelastning og deraf følgende brandfare.

 Skal det forstås derhen, at det faktisk er en bedre ide at tænde/slukke kompressoren på værnet fremfor på drejeknappen ovenpå pressostaten? Er ikke helt klar over, om et motorværn egentlig er beregnet til også at tænde og slukke på på daglig basis...

Har du ikke en mulighed for at placere motorværnet et andet sted på kompressoren end på motoren, så det ikke udsættes for rystelser?

fase
Jo i princippet har jeg vel det, det kræver bare mere arbejde med beslag mv + værnet kommer til at sidde mere udsat for slag osv - det er jo en flytbar komp. Men er et motorværn egentlig beregnet til, at det er der man tænder og slukker hver gang? Jeg troede at knapperne kun skulle benyttes til at "nulstille" værnet, hvis det havde afbrudt strømmen...
S fabrin og Erik, det er pga. jeg blander begreberne sammen.
Jeg tænker i et termorelæ ala det her: https://www.el-grossisten.dk/schneider-termorelae-2-50-4-0a.html
Hvor i snakker om dem her tænker jeg: https://www.el-grossisten.dk/motorvaern-0-25-0-4a.html
underordnet amperre størrelsen.

Med Effekt afbryder, og "de store", så er det pga. jeg refarerer til de store ala den der er med i eksemplet her:
https://electrical-engineering-portal.com/the-role-of-circuit-breakers-in-lvmv-power-systems

 

Annonce
At det kræver mere arbejde med beslag er vel ikke en god undskyldning for ikke at lave det. Relæet i motorværnet er beregnet til at tænde og slukke for strømmen. Jeg går ud fra at du mener et magnetbetjent motorværn.

fase
Da jeg gik på teknisk skole i 60erne hed det et motorskab som i regel var håndbetjent , det var som sagt beregnet til at beskytte motorer mod overbelastning , men det var også med til at man kunne have et mindre kabel i forhold til sikrngen (startstrøm) , motorskabet (motorværnet) blev indstillet på motorens mærkestrøm , det var 3 bimetalafbrydere som var meget træge overfor en meget stor startstrøm ...................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Hermed monteret med mellemlæg af gummi. Så må vi se, om det holder... Motoren er på 4KW og 400V. Så undrer mig lidt, at der på skiltet står 7,88A. Men det er vel det, værnet skal indstilles på?

Hvis der på motorens typeskilt står 7,88A, er det motorværnet skal stilles på.

fase
Ampere forbruget svarer også temmelig præcis med 4 kw motor. Og når jeg ser billedet så er det en håndbetjent motorværn du har monteret, nu hvor tråden har handlet om det også.
Dit gummi mellem læg er da godt tænkt men det er tvivlsomt om det hjælper, da skruerne vel går ind i jern beslaget. Men det skal nu nok holde alligevel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis