Anlæg af ny have ovenpå ukrudt?

Hej,

Vi fik sidste år anlagt jordvarme og vores fine græsplæne blev til et stort rod. Det er i år blevet til et uoverskueligt projekt da 80-90% af arealet er fyldt med alverdens ukrudt og andre vilde blomster. Vores forhave er omkring 1500-2000 kvm så det virker lidt uoverskueligt.

Vi går med ideerne om enten at:
  1. Lægge et nyt 10-15 cm lag jord ovenpå ukrudtet i starten af året inden det rigtig får fat
  2. Tage 10 cm af det eksisterende jordlagt og lægge et nyt 10 cm jord lag
Er nogle af disse ideer holdbare, eller ikke? Eller findes der evt. lettere og mindre bekostelige løsninger?

Mvh Thomas  
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Roundup ud over det hele vent 14 dage, så en tur med stennedlægger.
rullegræs eller græsfrø ovenpå.
Velkommen til.
Hvis det er græsplæne i vil have, så ville jeg fræse det igennem, så nyt græs og så vente....
Der findes mange planter som ikke kan klare at få hovedet klippet af hele tiden med plæneklipperen, og så er der kun de seje som feks mælkebøtte tilbage som skal fjernes fysisk.
Der er ingen grund til at forgifte haven, for ukrudtet kommer flyvende ind over hækken de næste år, men det gør grundvandet ikke  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for jeres foreslag - den "Traktor med stennedlægger" er godt nok smart!

Vores "plæne" er blevet noget bumlet fra gravemaskiner og jordvarmeslanger så tanken med at lægge 10-15 cm oven på var også at få jævnet den ud. Tror i at det lag også vil gøre at ukrudt under vil dø, eller kommer det bare op igennem?

Vi går med ideerne om enten at:
  1. Lægge et nyt 10-15 cm lag jord ovenpå ukrudtet i starten af året inden det rigtig får fat
  2. Tage 10 cm af det eksisterende jordlagt og lægge et nyt 10 cm jord lag

Hvis du har ca 2000 m2 hvor du enten vil tage 15 cm af eller lægge 15 cm på drejer det sig om ca 300m3 jord eller ca 10 lastbiler med jord der skal køre til/fra haven + bearbejdning alt med maskiner og diesel forbrug.
Jeg ved at gift/Round-up er et fy-ord men jeg vil påstå at den samlede miljø belastningen ved at sprøjte med round-up er væsentlig mindre end at flytte jorden frem/tilbage.
Ukrudt med rod kommer fint op gennem et nyt lag jord.

Recap: Jeg ville jeg altså Sprøjte (hvis nødvendigt) Jævne ud, Og så så græs. Hvis du har sprøjtet så vent 2 uger med at så græsset.

 

Hvorfor ikke bare fræse det ? Og så efterfølgende rette overfladen af.
At lægge endnu et lag på, er spild af tid og kræfter, foruden penge som Hensan peger på.
Mælkebøtter, Bellis, og Tidsler osv. kommer med 100 % sikkerhed flyvende med vinden eller i fuglelort og slår sig ned i plænen, som du så kan sprøjte væk igen... og det kan du så gøre hvert andet år resten af livet   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Har du fået komprimeret renderne fra opgravningerne ordentligt? Det er vigtigt, så det ikke sætter sig yderligere når du har fået en pæn græsplæne. Måske du skulle leje entreprenør til at planere med en “lille” gummiged. Det ser så let ud, men mange bliver klogere, og han gør det langt hurtigere end du selv kan.

Søren O
Der er ingen grund til at lægge ny jord på, dette kan sagtens indeholde mindst lige så mange ukrudts frø som det du har. Få en anlægs gartner til at lægge plænen om, og slå derefter græsset jævnlig. Mælkebøtter og tidsler kommer altid, men der kan tages op med et specielt apparat, i maj måned næste år når de blomstrer. Vær over dem  1 år inden de bæer frø og smid selve planten helt væk. I kompost m.m kan de nå at modne deres frø. Næste år er der markant færre og igen er det kun Maj måned de blomstrer og hvor der dannes frø. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som de andre skriver, så spar jorden og få evt. en entreprenør til at fræse og jævne haven.
Så ville jeg nok så græsset, og sprøjte med roundup lige inden græsset kommer op. Så kan resten klares med plæneklipper
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis