Tanker om rentabel supplerende varmekilde

Hej alle
Jeg har kig på et hus, som jeg kraftigt overvejer at købe. Huset opvarmes med nyere pillefyr (2016).
Jeg kunne godt tænke mig at nedbringe omkostningerne til varme fra starten og jeg skal gerne være på forkant med en projektbeskrivelse til banken, hvis udgiften skal lægges ind i lånet.

Mit spørgsmål går derfor på, jeres tanker og overvejelser om den mest rentable supplerende varmekilde?
Uden at vide ret meget om emnet, går jeg selv med 3 ideer:
1. Solfangeranlæg som supplerende varmekilde til brugsvand og rumopvarmning.
2. Kraftig luft-til-luft-varmepumpe (evt. i 2 dele) som supplerende varmekilde.
3. At gå all-in og skifte til vand-til-luft varmepumpe. Det er omkostningstungt og lidt synd, synes jeg, med det forholdsvis nye pillefyr. Jeg vurderer, at der desværre ikke er plads til jordvarme på grunden, uden at det smadrer for meget have (ca. 1200m2).

Tanker, ideer og andre forslag modtages åbent og med kyshånd.

Supplerende info:
Huset er på 251 m2 i 2 plan, bygget 1890, energimærke E, sælgers årlige varmeforbrug er angivet til 20000-22000 i piller.

På forhånd tak for hjælpen - alle input er værdifuldt for mig og familien!

Venlig hilsen SALH

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så længe huset er energimærke E, tror jeg ikke du opnår nogen besparelse ved nogen af de 3 ideer.

Solfanger kan give varmt brugsvand, men er ikke rentabelt ifht. pillefyr, så investeringen betaler sig aldrig igen.

Luft til vand varmepumpe kræver du kan varme huset op med relativ lav fremløbstemp.

Luft til luft kan måske give dig noget komfort i enkelte rum.

Pillefyret er det billigste til dit behov lige pt.

Du vil få mere valuta for pengene, hvis du gør noget ved husets energiklasse, typisk isolere eller udskifte vinduer.

Mvh. Ole
Som Kivi skriver, så er det en god ide at angribe energi mærket først, og fokuseret angribe de punkter som energi rapporten skriver som rentable forbedringer inden for 10 år.
Med henblik på dit spørgsmål, så luft til vand varmepumpe, men som kivi også skriver, skal du f.eks. have gulvvarme over det meste, eller skifte dine radiatorer på et (forhåbentligt) 2-strengs system om til modeller der kun kræver 40-45 grader fremløb.
Så kan du bruge varmepumpen som primære, og pillefyret som sekundære varme kilde

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis