Vægmaling - Ral9010? Gode råd

Hej

Jeg har bestilt nye vinduer til huset. Ral9010 indvendig og Ral9005 udvendigt. Det ser jeg frem til 👍

Jeg er dog nået til at skulle male vægge, og min maler har frarådet mig at bruge Ral9010, men jeg synes jo at det er smartest at vælge samme farve som mine vinduer har, så de ikke ser "beskidte/gule" ud, hvis jeg vælger en mere hvid nuance.

Hvad er jeres erfaringer/gode råd?

Mange nye vinduer kommer jo i Ral9010, så tænker at mange må have stået med samme overvejelser.

Hilsen Martin
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså langt de fleste har hvide vægge i en nuance også noget træværk i ral9010. Det er altså ikke noget man ser. ellers ville du lægge mærke til det hele tiden. Iøvrigt er det typisk dine vægge som er mere "gule" i det end vinduerne. Tricket er nemlig at dækkeevne falder jo mere hvid du gør farven. Det er også derfor din maler fraråder ral9010, det er simpelthen sværere at få et godt resultat med. 

Ask
AskH. skrev den 17-05-2021 10:49:09

Altså langt de fleste har hvide vægge i en nuance også noget træværk i ral9010. Det er altså ikke noget man ser. ellers ville du lægge mærke til det hele tiden. Iøvrigt er det typisk dine vægge som er mere "gule" i det end vinduerne. Tricket er nemlig at dækkeevne falder jo mere hvid du gør farven. Det er også derfor din maler fraråder ral9010, det er simpelthen sværere at få et godt resultat med. 

 Det giver god mening det du siger.

Men jeg var under det indtryk, at RAL9010 jo netop ikke er ren hvid, men nærmere gul i det - Hvid blandet med okker. Jeg synes at det er svært at vælge den rigtige farve, så ens nye vinduer ikke fremstår beskidte/gule fra start af :) 
Du finder ikke nogen maling der er "ren hvid", det virker for dårligt. Alle de hvide malinger er knækket på en eller anden måde og den gængse model er med gul. 

Hvis du køber en "hvid" maling fra en producent er det du får også en knækket maling. Den rene hvide kalder de base og den bruges kun som udgangspunkt for toning til andre farver. Hver producent har så sin egen opskrift for "hvid".

Men for at være helt ærlig så tror jeg der er tale om et problem der kan føles større i hovedet end det er i praksis. Prøv at gå ned i en trælast og kik på nogle vinduer i ral9010 og se om du syntes de er gule. Du kan jo evt tage et farvekort hen ved siden af og sammenligne med producentens hvide farve. 

Ask
Jeg har malet en del med Beckers maling (vægmaling glas 7 og halvblank vådrumsmaling) i farven RAL9010, og jeg har absolut ikke oplevet problemer med dækkeevne. Faktisk synes jeg, at resultatet blev meget godt, og at malingen var god og nem at arbejde med. Jeg købte malingen til en super god pris ved decofarver.dk dengang, men de fører vist slet ikke Beckers mere. Du kan vist få lidt rabat ved at handle ved malgodt.dk via sitet her, men jeg kender ikke deres produkter, så det må andre hjælpe dig med.

Hellere leje end at bo på gaden.
Dækkeevnen har intet at sige her og handler kun om smag og behag. Hvis du synes 9010 er pæn så ser jeg ikke nogen grund til at skulle male med en anden farve? 

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Næsten alle vores vægge er malet med ral9010, jeg husker vi talte om at den hvide, eller råhvide standardfarve var lidt kold, og derfor gik med 9010, netop som du skriver, grundet lidt gul/okkerfarve..
Dækkeevne har vist mere med malingens kvalitet at gøre, end farvetonen.
Vi har brugt fluggers og Jotun Sens. Sens er klart min favorit af de to, da den lugter væsentlig mindre. Kvaliteten er vist nogenlunde ens, som jeg husker.. 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også