Brændeovn oven på tæppe?

Indrømmet - overskriften er lidt misvisende for den skal ikke stå direkte oven på tæppet.

Jeg skal opstille en Wiking brændeovn på en gulvplade i stål, så den opfylder kravene, men spørgsmålet er om gulvpladen skal ligge direkte på det bare gulv eller om den kan lægges oven på tæppet.

Fordelen ved at lægge den oven på tæppet er pænere kanter i forhold til, hvis tæppet skal skæres til rundt om pladen.

Omvendt skifter jeg jo nok tæppe før brændeovn, så det er måske en dårlige idé under alle omstændigheder.?

Hvad siger I?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har haft en brændeovn hvor jernpladen bare lagde direkte på gulvtæppet, det godkendte skorstensfejeren uden bemærkninger..
Og jeg tilsvarende - og der lå den ovenpå gulvtæppet, og som janst skriver ser det pænere ud og vi har brugt den 100-200 dage siden vi fik den for vel 10 år siden, da den giver os hovedpine -ilt?, men det har vi snakket om før i dette forum, så det er en helt anden sag.

Mvh. JørgenE
Hej

Jeg har lige etableret brændeovn i mit egen alrum, og den står på en 20 mm granitplade, hvor jeg har lagt en 9 mm krydsfiner (stumper) under, men friholdt de yderste par cm, så man kan skære gulvtæppet 1 cm større, og så bare lade den gå ind under.
Benytter iøvrigt den samme taktik ved fodlisterne.
Hej Jørgen

Den med hovedpinen har jeg også prøvet.. det var et stort mysterie for mig, anede ikke hvad der var galt... VAr det for varmt ?? For lidt ilt osv...

Jeg kom frem til at når den relative fugtighed kom under ca 40% blev klimaet for tørt for mig, det gav hovedpine.. Så efter at have anbragt en lille fordamperskål på brændeovnen, så er problemet væk...

Skålen er kun fremme når luftfugtigheden er kommet for langt ned.

Det har hjulpet mig meget og måske kan det også hjælpe dig...

MVH Njord
Og tak for rådet !

Mvh. JørgenE
Gammel tråd men alligevel - jeg havde samme overvejelse ifm anskaffelse af brændeovn for et år siden. For at undgå problemer ved fremtidig udskiftning af gulvtæppet i stuen, lagde jeg nogle flotte granitfliser i hjørnet af stuen. Til inddækning af overgangen mellem fliser og gulvtæppe monterede jeg en aluliste. det ser hammergodt ud og er praktisk.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis