Bejdsning af træ og lakering

Jeg har tidligere arbejdet med bejdse
http://strikinge.blogspot.com/2015/07/renovering-af-trvrk-folkebad-og-le.html
og lakering.
i dag skal jeg bejdse på gammelt malet fyrretræ = et lille væghængt lamelskab, købt på nettet, fordi nyt ikke findes mere. Desværre var skabet malet med en gul farve, hvilket ikke kunne ses på billedet. Farven måtte altså renses af. Kaustisk soda var ikke god, men en overnatning indsmurt i brun sæbe og pakket ind i plastikfolie hjalp med at få malingen af på den besværlige måde = mange krinkelkroge. Jeg havde en rest bejdse + pulver og min låge fik en omgang bejdse efter grundig slibning. Nu venter mere slibning og eventuelt en omgang bejdse mere. Resultatet skulle gerne ligne de øvrige skabe i vores badeværelse.
mit spørgsmål: hvordan får jeg skabet lakeret mat? Og med hvad? Billede af de bestående skabe. Det nye skab skal være på modsat side af værelset og monteres ovenpå en gennemstrømningsvandvarmer. 
Ingeborg

Når lysten driver værket
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mat klarlak kan købes på spray.

bh
Men hvad er det så dit spørgsmål er? Så må du jo købe en klar mat lak og give den mange gange tynd lak.
Alternativt så kan du jo gøre som optisana siger også sprøjte lakken på. Så får du det nemmere ind i sprækker og revner og så må du bare gøre det af mange omgange. 
Selvom jeg har erfaring med at sprøjtemale, foretrækker jeg pensel eller skumgummisvamp. Mit spørgsmål var mere om det ovenpå spritbejdse må være vandbaseret eller oliebaseret lak.

nu har jeg klarer det med vandbaseret lak 4 gange og sidste gang med et matterende gel (GELOMAT) tilsat. Det bliver helt ok.

ingeborg

Når lysten driver værket
Så har du vidst selv svaret på dit spørgsmål  !!!

bh
Hej. Ja det var et her og nu spørgsmål, så jeg kunne ikke vente på svar. Men tak for alle svar.
ingeborg

Når lysten driver værket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også