Gulvvarme bjælkelag 1. sal

Hej,

Jeg er ved at renovere et helt hus, et stort projekt med nyt betongulv, nye vinduer, efterisolering af ydervægge, nyt el og vand, osv.

Jeg har pga. mine erfaringer med gulvvarme valgt at lave både gulvvarme og radiatorer i stueplan, for at undgå dårlig regulering og alt for varme gulve.

Jeg skal også i gang med 1. sal, hvor jeg nu har rykket alt ud, også gulvbrædderne.
Jeg tænker så selvfølgelig på om jeg bør lave gulvvarme når jeg alligevel skal til det.
Min plan ville i så fald være en opbygning af strøer for hver 30cm mellem bjælkerne, og 21x95mm forskallingsbrædder på langs af bjælkerne med varmefordelingsplader og 20mm slanger. Derpå ville jeg lægge gulvpap og et enkelt lag fermacell i enten 12,5 eller 15mm, og til sidst enten klikgulv eller gulvtæppe.

Logisk nok er det en langt mindre masse end et 10 cm betongulv, men vil jeg få problemer med varmeafgivelsen? Vil det regulere hurtigt nok til f.eks. natsænkning?
Der vil være 3 soverum i det her projekt, og jeg ville virkelig være ked af hvis min familie skal svede natten lang fordi farmand syntes det var sjovere at lave end radiatorer.

Hvilke erfaringer har I? Hvilket resultat kan jeg regne med?

Tak
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en l som den du beskriver. Dog med osb i stedet for fermcell, men fermacell er mindst lige så godt. Mine gulve regulere hurtigt.
Hvorfor vil du gerne lave gulvvarme på 1 salen? Der er jo ikke de samme kolde gulve som stueetagen. En radiator har også sine fordele.
Ja, jeg kan også godt lide radiatorer. Det er fordi jeg tænker at det vil give lidt mere frihed ved indretningen bagefter, og mere praktisk rengøring.

Etableringen af enten radiatorer eller gulvvarme vil koste det samme da jeg alligevel skal lave nyt gulv. Der er dog mere arbejde ved gulvvarmen.

Hvor tykke osb plader har du brugt?
12 mm. Udelukkende for at have en ordentlig flade at lægge gulv på. De er skruet i forskallingen
Det med både at have radiatorer og gulvvarme i stueetage er ikke nemt at styre. Når du kører med det ville jeg helt undlade rumstyring af gulvvarme. Blot have en fordeler med en termostat på, og så udelukkende regulere på vandtemperatur. Det indebærer naturligvis en perfekt indregulering af de enkelte strenge, men så kan du opnå en jævn lun gulvflade uden meget varme og meget kolde perioder. Så må tilskudsvarmen fra radiatorer sørge for at holde rumtemperatur.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu ved jeg jo ikke hilken varmekilde du har men hvis du påtænkere at få en varmepumpe på et tidspunkt så er gulvarme en stor fordel.
Annonce
ev elmand skrev den 16-05-2021 22:41:15

Det med både at have radiatorer og gulvvarme i stueetage er ikke nemt at styre. Når du kører med det ville jeg helt undlade rumstyring af gulvvarme. Blot have en fordeler med en termostat på, og så udelukkende regulere på vandtemperatur. Det indebærer naturligvis en perfekt indregulering af de enkelte strenge, men så kan du opnå en jævn lun gulvflade uden meget varme og meget kolde perioder. Så må tilskudsvarmen fra radiatorer sørge for at holde rumtemperatur.

 Ja, min plan er også at jeg vil bruge termostater med infrarød sensor og så udelukkende indstille gulvtemperaturen. Det er klinkegulve, og jeg vil bare ikke have at de er kolde og fugtige. Resten af varmen må så komme fra radiatorer. Jeg tænkte også på at bruge returtermostater til formålet, men jeg fik ikke lagt rørene ned i spiral, så jeg er ikke sikker på at det er nok.

perhans skrev den 17-05-2021 13:46:11

Nu ved jeg jo ikke hilken varmekilde du har men hvis du påtænkere at få en varmepumpe på et tidspunkt så er gulvarme en stor fordel.

 Jeg er koblet på et lille lokalt fjernvarmeværk med halmfyr. Det opvarmer vel 20-25 huse. Jeg sparer vist ikke noget ved at have meget koldt returvand, da måleren kun måler kw, men jeg har nu tænkt mig at overdimensionere radiatorerne, så de ikke behøver være brandvarme. Jeg tror jeg kommer til at nøjes med 30-35 grader i fremløbstemperatur.
Men det er en god tanke, for jeg har faktisk ingen sikkerhed for om fjernvarmen bliver ved for evigt, netop fordi det er privat og helt lokalt (og dermed måske skrøbeligt).

Hvis du kun vil have lune gulve så ville jeg helt spare styring i første omgang. Det kan sagtens monteres senere, uden spildte udgifter.
Der skal naturligvis sidde er termostat der styrer temperaturen i blandesløjfe, men det hører ligesom til alle anlæg. Derefter skal flow i gulve indreguleres efter slangelængde, og denne indregulering kan finjusteres for de mindste rums vedkommende.
Det eneste du så skal er at regulere på den fælles termostat nogle gange om året, hvis du ønsker lidt varmere eller koldere gulve. Denne termostat ligner dine radiator termostater.
Jeg kender til helt nye typehuse som er indrettet på den måde ( kun med gulvvarme ) og som folk er tilfredse med at bo i )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er en interessant mulighed. Det eneste jeg tænker er at badeværelset ikke har en radiator, og derfor skal der noget mere varme på der. Badeværelset har jeg dog ikke haft brudt op, og jeg ved at gulvarmen er lagt som spiral, og derfor kan jeg sætte en returtermostat på det kredsløb. Betyder det her så, at jeg kan nøjes med den cirkulationspumpe jeg har i forvejen til radiatorne, eller skal der en mere til for gulvvarmen(altså i stueplan)?
Du skal have en gulvvarme unit. Den består af 2 fordelere ( x antal afgange), kontraventil, cirkulationspumpe og termostat. Temperaturen er lavere i dette kredsløb end den er til radiatorer.
Det er stuetermostater, telestater og elektronisk styring du kan undvære.
Og hvis du senere fortryder så er det bare at sætte telestater m.m. på der er ingen ekstra udgift for at det bliver senere.
Du kan sikkert få din badeværelse til at være ok. blot ved indregulering.
Hvis badeværelse skal køre med returtermostat så skal den fortsat vær koblet på vand med radiator temperatur. Fordelen ved hele det her setup er at varmen i gulve ikke tændes og slukkes, men at de er ensartet varme / lune hele tiden.
Ved beton gulve kan man komme i den situation  at solindfald slukker termostat hen på eftermiddag, gulve mister  varme i løbet af 8-10 timer og får igen varme i løbet 8-10 timer På den måde får man kølige gulve om dagen men varme gulve om natten, og det er ikke det der var meningen.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis