hvad er den mest holdbare opbygning

Hej.
Jeg skal igang med flere af de projekter der har ligget i tankerne og arbejdet et stykke tid, og har derfor et spørgsmål stolper:

Hvilken metode til stolperne er mest holdbar og stærk (nok) af nedenstående:
  1. Grave dem ned (120cm)  direkte i jorden med stampet sand omkring (uden yderligere behndling)
  2. som a) men med tjære sok på som beskyttelse
  3. Stolpe spyd ala dem her banket ned i jorden
  4. "gør det selv" stolpe sko støbt ned i ca Ø120mm hul i jorden med f.eks. et rør i toppen.
  5. Stolpebærer 4" støbt i beton allerede, der så skal "stampes i sand"
  6. Som d), men støbt yderligere fast i beton
  7. Justerbar stolpebærer i stampet sand
  8. Som g), men støbt yderligere fast i beton
  9. Armerings jern støbt fast i beton 90cm ned, med løse sten i som stolper til hegnet med 2 fag mellem hver sten søjle og 1 træ-stolpe.

til følgende 4 projekter:

1) Legetårn.

Princip skitser i fil 1, den bærende konstruktion illustreret i fil 2.
Planen er 4x4 stolper som lodrette, og 2x4 som vandrette til at bære tag (Støbe krydsfiner)/platform. Væggene bliver beklædt med brædder, enten old school klink eller 1-på-2. Bagsiden kommer til at stå op af min garage, så legetårnet er ikke helt frit-stående.

2) Klink hegn på "gammeldags vis" bygget på 4x4 stolper, altså vind-tæt hegn. (35m i ét langt lige stykke)

3) Hævet terrasse, ca. 120cm over jorden

4) "almindelig terrasse ca. 30cm over jorden

Som side info, er det min plan at bruge Dansk lærketræ til at være de bærende bjælker/stolper.

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til opgave 2 ville jeg vælge a eller b. Til de andre opgaver ville jeg vælge d
Tak for input Børgealle.
Terrassen er jeg ikke i tvivl om stabiliteten på, det skal jeg nok huske.
Lige nu går det mest ud på hvilken fastsættelses metode der er bedst med henblik på forebyggelse af råd, samt sikring at konstruktionen bliver stående i en 100års storm også. ;-)

 

Det er min erfaring at der findes et hav af holdninger til hvilket træ og tilhørende behandling der er bedst til at stå i jord.
Nogen ville vælge alm trykket træ, hvor den nedgravede del har stået i trætjære eller anden behandling i nogle døgn.
Andre ville sværge til dansk lærketræ som du sikkert gør. Andre til egestolper af kernevæd der har været ovntørret. Og så er der også nogen der mener at douglas eller robinie er det bedste. Azobe holder 50+ år i jord/vand, men det koster lidt penge og er ikke så formstabilt. Det bruges typisk til havnebygning.
Faktum er at alle nok skal holde til den 100 års storm, forudsat der ikke er råd i dem. Men om man kan være sikker på materiale kvaliteten i disse dage hvor det hele går stærkt.
Et andet faktum er at alt træ i jord rådner på et eller andet tidspunkt, så man bør i min optik bruge beton/bjælkesko i det omfang det er muligt. I dine tilfælde er det muligt i de fleste tilfælde med undtagelser af hegnet.
Tak for uddybende svar Børgealle.

Det jeg fra ud af dét svar er så at projekt 1, 3 og 4 skal laves med løsning "g", og projekt 2 bliver løsning "i".

Nu er der bestilt dansk lærk og BMC 4" justerbare 500mm stolpebærere til projekt legetårn.
Tak for input.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis