Læhegn på terrassen

Hej med jer

Jeg søger lidt rådgivning omkring opsætning/bygning af et læhegn i min have.
Vi vil gerne skærme terrassen lidt af ind til naboen. Så vi ønsker et 2,5m hegn (så det matcher fliseafstanden fra hus og ud i haven). Højden skal være sådan at når man sidder ned er man i læ, men sådan man kan se ud når man står. Så jeg tænker en højde på en 140-150cm er fin.
Umiddelbart havde jeg tænkt at grave to H Endestolper ned og så ligge nogle klinkbelægningsbrædder i med længden 2,5m i med en top på i samme afstand. Jeg tænker at vores drøm er, at det er trykimprægn træ malet sort (så man ikke skal vente i evigheder på at male træet).
mest fås forskellige steder MEN.. ikke i den længde vi ønsker det.
Så mit spørgsmål er om nogen kender til en smart l

Man kan nogen steder få klinkbrædderne i 3-4m længde, men det vil give en del spild. Desuden er jeg ikke klar over om man ‘må’ skære dem til selv når det feks er system løsninger

Nogle forslag/rådgivning?Jeg har ikke tidligere lavet lignende løsninger før, så beklager uvidheden.

På forhånd tak :-)

Mvh
Henrik

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Telefonen fuckede lidt i beskrivelsesfeltet her på siden. Håber alligevel indlægget giver mening☺️
Plankerne købes oftest i 4.2m, og når du vil have H-profiler (ende profil) så får du ca. 15cm ekstra, hvilket resultere i, hvis du "bare" skære dine 4.2m brædder midt over, 2.25m langt hegn. Så kan du evt. lade et lille luft-hul være ind mod hus-muren.

Og Ja, du må gerne skære dine brædder til selv, bare sørg for du har sat dine stolper efter hvilken længde du har skåret brædderne til.

 

Hej Steensen. Tak for et rigtigt
Dvs er disse fra jem&fix ok? https://www.jemogfix.dk/klinkbeklaedning-sortmalet/4115/9023155/
De er vidst ikke trykimprægneret men hvor meget det betyder er jeg ikke klar over.
Er det desuden ok stærkt ‘kun’ at benytte 2 H stolper og 2,5m brædder i 25mm tykkelse? Er nemlig i tvivl om jeg bør bryde midtvejs med en H stolpe ekstra. 
De brædder giver kun mønster på den ene side, men forudsat du får stolperne godt sat, er det fint stærkt.

 

Hej igen
Tak for links! :)

Jeg kan se at den ene valgmulighed er trykimprægneret træ (altså ikke sortmalet). Hvad er det mest holdbare valg her? 
Det tryk-imprægnerede, og så "dobbelt behandling" i form af i selv maler det også.

 

Steensen, tak. Sidste spørgsmål - jeg kan læse mig til at jeg bør vente med at male det trykimprægnerede træ indtil det har en lav fugtighed. Men hvis jeg lader det stå indtil tidlig efterår må det vel være ok at male det der? Umiddelbart.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også