Råd til plankebord

Hej allesammen. 

jeg står at ville lave et 120 x 100 cm egetræs plankebord af 3 planker.

1: kan man bruge egetræs plankerne fra bauhaus, er de tørre nok til formålet. Det skulle jo helt ikke slå sig. 

2: afstivningen. er et nok med 3 stks 45x45 reglar til afstivning, som går på tværs af alle tre planker udenpå plankerne. Eller skal der indsættes f. Eks. tre korte metal afstivning, som undersænkes i hvert enkelt planke?

Info: jeg bruger bolte og iskruenings bøsninger til både ben og afstivning.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ad 1: Som udgangspunkt er træ fra bl.a. Bauhaus ikke nedtørret til snedkerbrug. Du vinder meget ved at lægge plankerne på stak afhængig af tykkelsen. Hvor tykke er plankerne?

Du skal også sikre dig at plankerne er retskårne, eller risikerer du problemer når træet tørrer hvis plankerne skal limes sammen.

Ad 2: Brug aldrig jern i forbindelse med eg. Brug eg skåret som halvtømmer og monter på kant. Det modvirker at træet kaster sig.

Hvorfor vil du bruge iskrunings bøsninger til eg?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
jeg ved at planker i bauhaus står indenfor. Og de er retskåret på tre af siderne.
de er 26 mm tykke.
jeg havde ikke tænkt at lime dem sammen, de skal bare. Ligge ved siden af hinanden, med 5 mm mellemrum.

Stavene vil du nedsænke dem i plankerne eller skal de bare sidde udenpå.

ville bruge iskruenings bøsninger, for at træet ikke flækker, med tiden. har læst flere steder og set vidoer på YouTube, hvor de allesammen bruger iskruenings bøsninger.

Hvorfor må man ikke bruge jern til egetræ?
Hvad angår plankerne fra bauhaus, så er de som udgangspunkt ovnyørret. For ellers ville de ikke kunne sælge dem som hylder, uden at få masser af reklamationer.

Jeg har selv lavet en lille bænk ud af en planke fra bauhaus. Og den har da holdt i 4 år nu, uden problemer.

Jeg har også lavet et stort bord af ege planker på 240 x 100 cm. Her var plankerne ikke købt i Bauhaus.
Men på det bord brugte jeg T jern under for at holde de 2 planker ssmmen. Der blev skåret 2 riller, som t jernet kunne komme i og skruet fast.


Mvh. Christian M
 

Jern sammen med eg er et problem, hvis der kommer fugt til, så reagerer jernet med garvesyren i egetræet og danner en sort plamage, men under et bord som dit kommer der formentlig ikke vand, så der ser jeg ikke noget problem. Skulle du være uheldig i fremtiden, at få en sort plet fra et jernholdigt redskab, kan pletten fjernes med oxalsyre opblandet i vand.
Eg har voldsomt mange kræfter og hvis det ikke er ordentlig tørt, skal der en meget solid konstruktion til at holde det på plads. God fornøjelse. Det er altid sjovt at lave sine egne møbler selv. Hilsen Johnny 

Johnny cnc
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis