Fra korrespondance til timer

Hej

Jeg har en udfordring, da jeg vil tilkoble en afbryder med timerfunktion til vores udendørs facadebelysning på huset.

Jeg kan nemlig konstatere at den nuværende belysning er tilsluttet med en korrespondance (men jeg har ikke en anden korrespondance den deles med?)

Jeg ønsker at fjerne korrespondance afbryderen og erstatte den med timer afbryderen.

Tak for jeres hjælpDen "gamle" består af 3 brune ledninger.

Den nye alm afbryder med timerfunktion.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS.
Den afbryder du har tilsluttet nu er en helt almindelig afbryder, så du behøver ikke lede mere. De to brune ledninger der sidder samlet er faseledninger. Den “enlige” brune er en tændledning og “burde” have haft en anden farve.
De to brune sættes i  L på din nye afbryder, og den enlige brune i pil ud. Så mangler du en “nulledning” - normalt blå, som skal i N i den nye afbryder. Hvis din nulleder ikke er ført frem, skal du have det gjort.

Søren O
Hej Søren.
Tak for dit svar.

Nu har jeg forsøgt, men det virker desværre stadig ikke.

Jeg har vedhæftet et billede af de valgmuligheder jeg har... 😀

(Så det ser umiddelbart ud til at der er trukket 3x ledninger til kontakten, men de er bare ikke brugt.)

Er der ledninger der ikke var samlet med andre inden du adskilte det hele?
Der hvor der står “lampe” - er det et lille stykke “yderkabel” hvor kun den brune ledning går igennem?

Søren O
Du begynder med at samle de gulgrønne ledninger i en samlemuffe. Dernæst monterer du den brune mærket lampe i klemmen med pil ud. De to brune, der er tilbage, monterer du i klemmen mærket L. De tre blå ledninger monteren du i klemmen mærket N. Så burde det virke.
Du vil sikkert opleve at den timer, du har købt, ikke passer i den dåse, der er i væggen. Du kan bruge en Fuga timer
Der er to grunde til det. For det første er dybden på Opus dåserne 49 mm mod Fuga dåsens 37,5 mm. For det andet er Opus dåsen forsynet med mulighed for at fastgøre Opus afbryderen uden at skulle bore huller i væggen til fastgørelse, som vist på et af dine billeder. Den mindre dybde kan betyde at du får svært ved at få afbryderen til at passe i dåsen. Der mangler 11,5 mm i dybden.

fase
Hej med jer

Det virker!!!!!! Jeg er så glad!

Særlig tak til S. Fabrin, som jeg i forvejen kan se har været særdeles hjælpsom her på forummet i flere år...

God dag!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis