Tjæreimprægnerede brædder

Er der nogen der ved hvordan man kan spærre tjære inde?
Vores hus er beklædt med brædder som har fået heldækkende træbeskyttelse, men lige meget hvad vi gør, så siver tjæren, som brædderne åbenbart er beskyttede med, igennem.
Syns efterhånden jeg har prøvet alle spærregrundere, shellak osv, men intet holder.
Er der nogen der har en idé?
Jeg har læst på nettet om en grunder med aluminiumsflager i som måske skulle kunne klare det, men den har jeg ikke kunnet finde herhjemme.
Mvh Lars
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan købe aluminiums pulver (bruges som tilsætning til epoxy) måske du kan bruge det til at blande i en grunder ??? ​Link​​​


Vi prøver igen, i morgen --
Tak for forslaget. Jeg tror at det skal være flager for at stoppe vandringen, men jeg er slet ikke sikker.
Mvh
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nej jeg har ingen konkret forslag.
  I gamle dage brugte man ko-lort til at smøre på skorsten for at holde løbesod inde i muren.   Det får mig lige til at tænke på skøre Indere som man læser om i nyhederne i disse dage. De bruger netop denne metode med lort fra de hellige køer, for at holde Corona væk.
Og jeg er da sikkert på det har en effekt, for på grund af lugten vil folk vel holde en vis afstand.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis jeg en dag får lyst til at holde konen væk kan jeg prøve det!
Er det stenkul- eller trætjære?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Godt spørgsmål. Det er sort, tyktflydende, meget klæbrigt og stinker af tjære. Jeg gætter på stenkul men er ikke sikker.
Mvh

Hmm! Hvis det er stenkultjære ville jeg forsøge med en varmepistol at blødgøre tjæren og fjerne snasket med en spartel.

Problemet med stenkultjære er, at det stort set er umuligt af fjerne fra træ. Værre er, at det også er meget tæt så rådangreb under tjæren har gunstige vilkår.

På den anden side tørrer stenkultjære hårdt op og burde være let at dække med maling beregnet til et tæt underlag.

Trætjære kan ikke overmales og der findes ingen midler der forhindre gennemslag. Eneste mulighed er at fortsætte med trætjære.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hmm, så lyder det mest som trætjære det vi har for det er blødt når det trænger igennem.
Det har været overmalet i mange år så jeg må vist bare blive ved med at pletreparere.
Tak for svar!
Mvh

Har du mulighed for at sætte et par billeder? Både nærbilleder og af hele huset for at danne et overblik. Der er mange muligheder for at fortsætte med trætjære.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vedhæftede filer:
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også