Boring i armeret beton

Hej alle.

Jeg er sammen med kæresten i gang med et projekt, hvor vi laver gardin stænger af galvaniseret vandrør. Vi er nået til det stadie hvor vi skal have lavet nogle halv-seriøse hulle i væggen, så de stænger kan komme op at hænge.

I den forbindelse har jeg fået købt mig en ordentligt stykke maskineri af en borehammer (Dewalt D25033) som fungerer perfekt sammen med Bosch SDS plus 7x 5mm til at bore for, samt Bosch SDS plus 7 12mm til at opnå den korrekte bredde til mine store franske skruer :)

Nu har jeg så fået boret en del af dem, og ventet med de huller hvor jeg har ramt armering. Nu går den så ikke længere, og jeg skal altså i gennem det armering der er i min væg (stål armeret beton). Jeg har prøvet med min 12mm SDS plus 7 bor, men syntes ikke rigtigt at jeg kommer nogle vegne. Jeg håber at der er nogle herinde der kan give mig nogle tips og tricks.

Jeg går ud fra at jeg skal slå hammer funktionen fra når jeg skal igennem armeringen, med hvad med mit SDS plus 7 bor? Skulle det være beregnet til at komme i gennem armering? Efter hvad jeg kan læse mig til burde 7x boret i hvert fald være beregnet til det, men jeg kan ikke finde noget omkring mit 7 bor :/
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har da boret gennem armeringen i beton, med en Makita borehammer og et Irwing bor, og med hammerfunktionen slået til.
Det var sådan Irwin 8 mm bor jeg brugte, det har en lidt speciel spids men eller vist ikke ligefrem topkvalitet ? Link

Hilti laver specielle hammerbor, der er velegnet til armeret beton, men har ikke prøvet dem, men de er helt sikkert god kvalitet.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 15-05-2021 21:52:10

Jeg har da boret gennem armeringen i beton, med en Makita borehammer og et Irwing bor, og med hammerfunktionen slået til.
Det var sådan Irwin 8 mm bor jeg brugte, det har en lidt speciel spids men eller vist ikke ligefrem topkvalitet ? Link

Hilti laver specielle hammerbor, der er velegnet til armeret beton, men har ikke prøvet dem, men de er helt sikkert god kvalitet.

 Så du vil mene at jeg godt kan bruge mine Bosch 7 12mm bor til at komme igennem armeringen? Jeg er ikke så vanvittigt gør-det-selv, og jeg vil da nødig ødelægge mit bor, men jeg ved ikke om jeg måske bare skal blive ved? Hvor lang tid burde det ca. tage?

ofte har jeg haft held til at bore lidt skævt så boret smutter ved siden af armeringen. Det er ikke altid at det ses. Men jeg ved jo ikke konkret hvordan dine ophæng ser ud. Det lyder mere som ribber i gymnastiksal end gardin stænger.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 15-05-2021 23:01:20

ofte har jeg haft held til at bore lidt skævt så boret smutter ved siden af armeringen. Det er ikke altid at det ses. Men jeg ved jo ikke konkret hvordan dine ophæng ser ud. Det lyder mere som ribber i gymnastiksal end gardin stænger.

 Ja jeg ved godt det er nogle voldsomme huller der skal til, bare for et par gardin stænger.

Nu har jeg prøvet et godt stykke tid i det samme hul men hammerfunktionen slået fra, men jeg syntes godt nok ikke jeg kommer nogle vegne. :/
Har du prøvet med hammer funktionen slået til? et hammerbor er jo ikke rigtig skarpt, så jeg tror ikke du får "bid" uden hammer funktion.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
je_ns skrev den 19-05-2021 20:53:29

Har du prøvet med hammer funktionen slået til? et hammerbor er jo ikke rigtig skarpt, så jeg tror ikke du får "bid" uden hammer funktion.

 Ja det har jeg prøvet, men har hørt fra flere forskellige folk at det skal man ikke. Nu er jeg til gengæld ved at være lidt ligeglad, så må boret gå til. I morgen giver jeg det en skalle med hammer funktionen slået til. Så må det jo bære eller briste.

Ellers må du jo prøve at bore efter med et hss bor til at bore i stål med.
Det burde skære igennem armering som smør. Du skal bare være påpasselig ikke at bore i selve betonen med det. 

Elektronikteknikeren
Der er vel stor forskel på at bore i armeret beton - med riostænger i, og så bore ind i en armeret overligger. Der kan jo måske ligge en h-bjælke? Den kommer du ikke igennem. Der er risiko for at du banker overliggeren fri af den omkringliggende mur med en borehammer? 

Mvh Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis