Hjælp til fordeling af troldtekt

Hej med jer, prøver for første gang at rode med Sketchup og fordeling af troldtekt pladerne. Vi har et specielt hus med halv forskudte plan og lofter der let skråner med kip - hermed markering på 510cm for at illustrere de to loftsflader der mødes.
Nogle der er gode til at se sig ud af hvordan jeg kommer bedst ud af den her?

Hej med jer, prøver for første gang at rode med... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil nok starte i køkken/alrum med hele plader i kip, så tilpasninger bliver ved ydervægge.
Så kommer “satset”, om stuens bredde på 4,2m passer. Hvis du lægger hele plader ud fra væggen bør samlingen i kip komme til at passe med en samling i stuen. Så vil samlingerne i  køkken/ alrum ellers blive (lidt) forskudt hvis du ser dem lodret fra stuesiden. Tror ikke det vil se forkert ud med den lille taghældning du har.
En anden mulighed er at flytte Troldtekt pladerne 30 cm. ud fra væg. Dermed får du midten af en plade til at flugte med samlingen i kip. Det giver dig sikkerhed for at kunne rette op hvid dine vægge er lidt skæve.

Søren O
Jeg kom lige lidt fra det men nu lidt videre
køkken alrum  1

Længde

nederst               midt i                  øverst            og i alrum 
50110501005010050100
120120120120120120120120
1004012070120120120120

1201209040

10050

270270290290510510380380

Det ser ok ud, da der ikke opstår nogen meget små stykker
Så til bredden igen. Her måtte jeg lige regne lidt på målene da det ikke helt fremgår. Menn jeg beregner det skrå stykke på 117,4 til at have en bredde på  loftet på 83 cm Så det bliver 60 + 237 + 83 = 380 Så får du
køkken 1
bredde 
fra kip
60
60
60
60
60
60
20
380

Det er ok Og den lille bredde ved den skrå væg er også ok som så bliver 23,4
Men hvis linjer nogenlunde skal gå op så skal du gå med stue 1 og så være sikker på at målet holder  Eller at du accepterer en liste rundt i kanten.
Jeg kommer ikke til at kommentere igen inden aften.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej begge to,

Jeg har skitset op ud fra stue 2 forslag og tager kompromisset med det ikke kan gå op.

Det ser ud til jeg får 2 små strimler - en i alrum og en i køkkenet ved det lille hak. Er det ok med så små strimler der i betragtning af resten af helheden som jo ellers ser godt ud?

Eller så skulle jeg måske starte med 40cm bredde plader ved kip...

Sætter virkelig meget pris på jeres hjælp.. 
Hvad er det for en stiplet gennemgående vandret linje du har lagt på din tegning?
Hvad er højdeforskellen på dit loft i alrum og køkken målt ved ydervægge og ved kip?

Søren O
Ja nu kan jeg alligevel ikke lade være med at kigge lidt inden turen går på sygebesøg.
Jeg har ikke kigget på de 125 cm ved hakket ved alrum så der ses naturligvis et problem da det jo netop giver 5 cm strimmel. Man kan gå ned fra de 60 som er starten ved kip, og få de små stykker lidt større. Det meste du må reducere med ved kip er 22-23 cm. Det er der hvor det går galt hvor alrum slutter. Men det er jo også noget der hjælper begge steder.

Annonce
Så har jeg fået tegnet det ind som jeg forstår sidste forslag.

Stue:
Indtil videre er planen stue 2 løsning - det kunne sagtens fungere i halvforbandt med i og med resten af køkken / alrum ikke virker i halvforbandt har jeg tilpasset det så det er end i hele huset.

Køkken alrum:
Har taget udgangspunkt i dit sidste forslag EV men lavet det forskydning med 53cm og 103 cm så det passer nede i bunden af køkkenet med en plade på 117cm så er der lidt af tilpasse.

Umiddelbart syntes jeg det ser rigtig fornuftig ud - på en eller anden måde syntes jeg det vil være pænest i halvforbandt men kan godt være det bare er fordi jeg stirrer mig blind på det..?

Hvad tænker i og har jeg forstået rigtig?

Søren O skrev den 16-05-2021 11:37:40

Hvad er det for en stiplet gennemgående vandret linje du har lagt på din tegning?
Hvad er højdeforskellen på dit loft i alrum og køkken målt ved ydervægge og ved kip?

cirka 60cm forskydning...

Sikke et søndags projekt det her endte ud med.. men nu tror jeg løsningen er der og rummene er blevet eftermålt.

45cm forskydning - halvforbandt og start pladerne ved kip er 50cm bredde... syntes selv det er det bedste kompromis jeg kan komme op med.

Hvad tænker i? Min bekymring ligger i jeg helst vil have kompromisset lå ved den lille strimmel ved 125cm sektionen og så fulde plader ved kip. I og med vi kigger gennem hele huset er jeg bange for det ville genere øjet med 50cm pladerne... 

ja da
No ka`t ves et blyw møj bejer.
Eller oversat til dem lidt mere østpå " Det ser rigtig fint ud"
Jeg har lige prøvet med 1/3 forbandt men så kommer der nogen ender i køkken/alrum på mindre end 15 cm på længderetning. Så jeg tror det er optimalt som du nu har tegnet.
Og til sidst en lille husker. Din elinstallation skal føres ned så det kan nå igennem troldtek. Er ledninger lange nok så kan forlængere bruges men ellers må dåserne flyttes lidt nedad. Det er også til at gøre når det gamle loft er pillet ned. 

Jeg takker og bukker - hvis jeg nu ændrer mening er en strimmel på 5-7cm total no-go når det er så lille et stykke?

ev elmand skrev den 16-05-2021 16:55:49

ja da
No ka`t ves et blyw møj bejer.
Eller oversat til dem lidt mere østpå " Det ser rigtig fint ud"
Jeg har lige prøvet med 1/3 forbandt men så kommer der nogen ender i køkken/alrum på mindre end 15 cm på længderetning. Så jeg tror det er optimalt som du nu har tegnet.
Og til sidst en lille husker. Din elinstallation skal føres ned så det kan nå igennem troldtek. Er ledninger lange nok så kan forlængere bruges men ellers må dåserne flyttes lidt nedad. Det er også til at gøre når det gamle loft er pillet ned. 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også