Installationskabel i have til garage

Hej

Jeg skal have etableret strøm til garagen, og skal derfor føre et kabel i haven. Den oprindelige tanke var at grave det ned i 35cm og lægge en dækplade ovenpå, men ved allerede ca. 25cm dybde er der ler og sten. Det bliver meget hårdt arbejde at graven til korrekt dybde uden brug af minigraver (hvilket jeg ikke har tænkt mig).

Nu tænker jeg lidt om jeg bare skulle lægge kablet i nogle nedløbsrør(eller jernrør) langs hækken, eller bare grave 25cm ned. Eller måske fastgøre kablet på en lægte langs hækken monteret på små spyd (lidt ala et autoværn).

Hvad tænker I? Lyder de to alternative løsninger helt åndsvage? Og er det sådan at der er nogle der kan komme efter en hvis man kun har gravet kablet 25cm ned?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Eller som en anden løsning et CEE forlængerkabel?
S. Fabrin skrev den 15-05-2021 17:46:22

De alternative løsninger må absolut frarådes. Fat spaden og grav videre.

 Men ville den med at lave et lille minihegn ikke fungere? Er det ikke lovligt at trække kabler på et bræddehegn til belysning osv. så længe at kablet er godtkendt til udendørsbrug?

Selvfølgelig er det lovligt at føre kablet på et bræddehegn, så længe det er behørigt beskyttet mod beskadigelse. Hvis du kommer vand i renden, blødes leren op og vil være til at grave op uden større besvær.

fase
Dit minihegn skal jo også have stolper gravet ned, Også det er grimt, upraktisk  og dobbelt arbejde.
Når du er 25 cm nede så bruger du en spade og skubber denne nedad med kun 2 -3 cm ad gangen. Det er kun et spørgsmål om udholdenhed. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Til sådant et gravearbejde kan en drænspade klart anbefales: https://www.jemogfix.dk/fiskars-classic-draenspade/2101/9042584/
A) Drænspande er ikke så bred så du skal ikke flytte så meget jord som med en almindelig spade.
B) Drænspaden er dels tung dels forstærket op af skaftet så den kan bruges som "brækjern" til at komme ned i leren.
Når du nu lver det efter bogen med at grave ned i rette dybde, så tag og før kablet i et trækrør. Dels lettere at se for den næste der fraver end hvis kablet er dækket med gamle brokker, og dels meget lettere den dag du vil have et kabel mere derud - ny gruppe, netkabel, andet
.... og så skal du ikke nøjes med at trække noget 1,5 eller 2,5 kvadrat, men også et noget kraftigere kabel til opladning af el-bil!   

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis