Centralstøvsuger er gået kold :-/

I ca. 10 år har vi brugt en Frithiof Focus 1500 centralstøvsuger uden problemer.

Men den er nu gået kold i den forstand at det er umuligt at tænde støvsugerslangen på hverken 1.sal, stue eller i kælderen.

Tilslutningen til støvsugeren enheden er udændret.
En tanke kunne være at slangen var stået af.

Skal jeg måle om der er strøm i udtaget for at kontrollere om det er slangen der er defekt?
Hvis ja, hvad skal voltmeter indstilles til for at måle korrekt på udtaget?

Pft.!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv først at rense kontaktfladerne i tilslutningsdåserne og slangen med sprit. Brug en vatpind til krogene. Derefter kontrollere om kontakten på "anakondaen" er defekt. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Begynd ved støvsugeren med at kortslutte kontakten, som starter støvsugeren. Hvis støvsugeren så starter er den OK. Derefter kontrolleres slangen. Kontakten, som føler om der er en slange tilsluttet, sidder tilsyneladende i slangetilslutningen og kan måske være svær at komme til.

fase
Ok, jeg prøver at rense kontaktfladerne.

Hvordan er det nu at man kan kortslutte kontakten på slangen der starter støvsugeren?
Slangen påvirker sikkert en kontakt i dét stik, du sætter slangen i, og kan være svært at komme til.

fase
Du skal være sikker på at der overhovedet er strøm til den, at den står på standby o.s.v. 
Hvis du lukker låget op i vægkontakt så sidder der øverst lige over hullet 2 små metal knaster. Disse kan kortsluttes med en stump ledning, saks, spidstang eller andet. Det er lavvolt så der er ingen fare for stød eller lignende. Så bør suget starte.
De tynde ledninger kommer langs røret ved selve sugeren, så hvis det ikke hjælper at kortslutte ved tilslutnings dåser så kan du gøre det der. Enten på tilslutningen på sugeren eller ved at klippe de tynde ledninger over og kortslutte stykket ind imod støvsuger. Ledninger kan samles med muffer, lodninger eller snoning + isolerbånd. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for inputtet, en lille opdatering herfra:

Støvsugeren kan godt kortsluttes med en tang, så der er stadig liv i den.

Den kan også kortsluttes ved kontakten på slangen.

Min konklusion er at at det kun er kontakten på slangen der er defekt.

Kontakt fra RS - kan sådan en bruges?

Den kan godt bruges hvis du har tjekket udskærings mål. Hvis spadesko er for lange så klipper du dem delvis af og lodder ledninger på. Eller søger lidt videre på RS om der ikke skulle være en tilsvarende med skrue montering for ledninger.
Nu er prisen jo ikke overvældende så bestil 2 når du er i gang. Porto m.m. er det samme

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tro det eller ej, så sprøjtede jeg lidt WD40 ind i kontakten, også begyndte den at virke(!).

Hvis og når den står af igen søger jeg efter en tilsvarende kontakt, gerne med skrue montering af ledninger.
OK eller WD40 igen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis