Opus74 indmuringsdåse udvendigt?

Skal til at facade isolere huset, og vil i den forbindelse lave et par udendørs stikkontakter på terrassen med opus 73/74.
Spørgsmålet er om det er lovligt/muligt at bruge indmuringsdåser udendørs i facade isolering? Kunne selvfølgelig bare ringe til elektrikeren og spørge, men er stadig i planlægnings fasen, og ser på muligheder.. Og vil gerne have styr på hvad der er muligt inden jeg ringer efter de autoriserede.

/ Thomas 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad består facadeisoleringen af og hvor tyk er den?

fase
Det bliver 50mm mineral uld. (mere er der ikke plads til uden vi også skal ændre tag udhæng).

Umiddelbart passer det nogenlunde med dybden på opus indmuringsdåser (49mm). Spørgsmålet er bare om det er en gangbar løsning, eller om de dåser kun er til indendørs brug.

Opus indmuringsdåsen er beregnet til indmuring, og vil også kunne bruges indmuret udvendig. I dit tilfælde kan du ikke bruge den. Du kunne bruge dette underlag eller en udgave i dobbelt størrelse. Du bliver nødt til at lægge 20mm under underlaget. Vælg evt. stikkontakten med pindjord, da en del brugsgenstande sælges med schukostik. Jordforbindelsen skal selvfølgelig være aktiv.

fase
Er det pga mineralduldsbats, at det ikke ville sidde ordentligt med indmuringsdåse?

Ville gerne have det plant med muren, så ideen med en normal "uden på væggen" dåse er lidt øv. Og ser en smule fusker agtig ud i mine øjne

/ Thomas 
https://skalflex.dk/shop/produktgruppe/tilbehoer/smartps.aspx
Du skal da have sådan nogle.. gid de havde haft dem, dengang vi isolerede!
Jeg kan ikke, umiddelbart se, om de også kan skrues fast i bagmur, ellers hænger de kun i pudslaget..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
lyhne1 skrev den 15-05-2021 19:48:08

https://skalflex.dk/shop/produktgruppe/tilbehoer/smartps.aspx
Du skal da have sådan nogle.. gid de havde haft dem, dengang vi isolerede
De ser geniale ud, mangler bare en til dobbelt, hvis man vil have en afbryder med et stik ved siden af.
Og ser ud til kun at hæfte i pudslaget. Må undersøge det med mureren. 
bkgvej skrev den 15-05-2021 18:55:42

Er det pga mineralduldsbats, at det ikke ville sidde ordentligt med indmuringsdåse?

Ville gerne have det plant med muren, så ideen med en normal "uden på væggen" dåse er lidt øv. Og ser en smule fusker agtig ud i mine øjne

/ Thomas 

 En indmuringsdåse vil ikke sidde ordentlig fast i det tynde pudslag, der bliver påført til sidst. Det underlag, jeg har henvist til, kan du gøre fast på muren på et stykke brædt, så underlaget kommer til at sidde plant med udvendig overflade af isolering og pudslaget. Så er stikkontakten planforsænket og forsvarlig fastgjort til muren. Jeg ville være lidt nervøs for at bruge den fastgørelse lyhne1 henviser til, fordi når stikket trækkes ud, kan du risikere at der trækkes et stykke puds med ud. Det ser ikke kønt ud.



fase
S. Fabrin skrev den 15-05-2021 23:41:04

 En indmuringsdåse vil ikke sidde ordentlig fast i det tynde pudslag, der bliver påført til sidst. Det underlag, jeg har henvist til, kan du gøre fast på muren på et stykke brædt, så underlaget kommer til at sidde plant med udvendig overflade af isolering og pudslaget. Så er stikkontakten planforsænket og forsvarlig fastgjort til muren. Jeg ville være lidt nervøs for at bruge den fastgørelse lyhne1 henviser til, fordi når stikket trækkes ud, kan du risikere at der trækkes et stykke puds med ud. Det ser ikke kønt ud.


 Omvendt, hvis man bruger almindelige påbygningsdåser, inde i isoleringen, vil selve kontakten ikke ligge an mod pudslaget. Vil det stå og arbejde op mod siderne af dåsen, og skabe revner, så vand kan trænge ind bag pudsen?

/ Thomas 
Sad lige og læste op på smartPS fra skalflex igen.. plastkraven er placeret mellem 2 armeringsnet. Først et 30x30cm armeringsnet omkring hullet til dåsen, derefter dåse med krave, og så armeringsnet for hele facaden udenpå igen.

Umiddelbart lyder det som en stærk løsning.. Og det er skalflex, der sælger facadeisolerings materialer, så det må vel kunne holde. Men som sagt, mureren bliver taget med på råd..
Er der noget der taler imod en mekanisk fastgørelse med skruer  gennem bunden?den vil jo nærmest røre bagvæggen alligevel, når du kun har 50mm isoleringsmateriale..

God plan at tage mureren med på råd.
Vi brugte nogle rørlignende underlag, som skrues fast i muren først, vistnok også importeret af Skalflex, men det er ikke helt plant, og gik kun til Schuko-kontakter (ikke fordi jeg har noget imod dem, jeg havde  bare købt LK, inden..)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis