Sandspartel på træpanel

Hej

Jeg er ved at renovere hus, og efter at have taget det gamle glasvæv ned, så dukkede der sådan et træpanel op inden bagved.

Som I kan se, så har den tidligere ejer fyldt revnerne på træpanelet ud med noget for at få en glat overflade.

Jeg skal til at give alle væggene i værelset sandspartel, filt og male - men jeg er i tvivl om sådan et træpanel kan tåle sandspartel.

Hvad siger eksperterne herinde?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er "bodega plader" der sidder på væggen og de var meget udbredte i 70'erne.
De er enten limet direkte på den pudsede væg eller sømmet på et lægteskelet.  
Du kan godt spartle på dem, men men men, det rigtige er at pille dem ned. Træ arbejder med luftfugtigheden, så du kan risikere at dine vægge revner der hvor pladerne er samlet.
Prøv at banke på dem og hør om der er hulrum bag dem, eller om de har sluppet underlaget nogle steder. Hvis det er tilfældet ville jeg rive dem ned.
Det er surt at lave rummet færdigt, og så opdage revner om 5 måneder og så skulle forfra   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg ville ikke bruge sandspartel på træ. Det er det ikke egnet til og hvis pladerne ellers sidder fast er dert vel heller ikke nødvendigt, du kan bare slibe evt ujævnheder væk også gå direkte til filt. Er der huller så brug lidt acrylspartel 

Sidder de ikke fast skal de selvfølgelig ned, men det ville ikke være mit første valg. Tager du dem ned skal der nok gipsplader på men det bliver formentlig til en tykkere væg også har du pludselig problemer med det indbyggede skab i hjørnet. Givet at det har virket fint med glasvæv tidligere bør det også virke med filt nu 

Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også