Rund træterasse på græs

Hej,
Jeg skal igang med at lave en rund træterasse med en diameter på 6m. Træterassen skal stå helt åben på et område hvor der iøjeblikket er græsplæne. Jeg har forhørt mig hos Groundplug ift skruefundamenter og de har desuden lavet en fin tegning af projektet til mig. Den er vedlagt længere nede.
Jeg synes dog det er dyrt (ca. 9000kr til bare fundament), og er interreseret om der kunne være en billigere måde? Jeg er dog ikke interesseret i at støbe hver eneste hul, men en en løsning med stolpesten kunne jo være en mulighed. Eller måske noget tredje?

/Morten

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Grav stolperne ned.
Du behøver ikke at støbe, faktisk skal man ikke støbe omkring træ, men derimod dræne.
Så grav huller 20-30 cm for dybe, og fyld et par spadestik grus i hullet inden stolpen sættes. Fyldt op med grus omkring stolpen og skær toppen af, når du har den endelige højde.
Når først du får lægter og brædder på, så bliver det hele en stor masse, som ikke kan give sig.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Med en sådan løsning skal man så have lige så mange i jorden som anvist på tegningen? Altså 41?
Det vil jeg tro... Der er jo ikke nogen forskel i hvordan lægter og brædder skal monteres.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Da jeg lavede træterrasse. Gravede jeg stolperne ned som pink beskriver 90cm. Jeg beregnede ca 2kg/ cm2 i bæreevne så det kommer an på stolpens tykkelse. Om de 41 er nok. Jeg synes at 60cm mellem strøerne til at bære brætterne er for meget. Hvis det er alm fyrretræ så vil jeg ikke gå over 50cm. Mine IPE er lagt på cc 55cm Hvis man lægger en bjælke under strøerne hvor de røde prikker er som man sætter på stolperne Med det rigtige fald mm. er det meget nemmere at klodse op og strøerne skal bare lægges ud og skrues fast. Og stolpe hullerne behøver ik at være så hulens præcist afsat.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Altså det er muligvis fordi groundplug gerne vil mindske trykket på det enkelte plug eller fordi dine strøer er af lille dimension, men med stolper vil jeg mene at 150cm mellem hver er rimelig konservativt. tænker godt man kan have to meter der hvilket vil sænke antal punkter en del.

Ask
Annonce
Hvis sætter tre parallelle spær, der hver har 3 punktfundamenter, der er støbte. Kan du lægge dine strøer på tværs og hæfte dem til spærene med stiksøm. De tre spær skal op i 200 mm højde for at bære. Så med strøer på 95 mm kommer du små 30 cm over jorden. (Du kan grave ud til spærene.
Det lyder fornuftigt med det ekstra lag, men jeg har svært ved at lure hvor de to yderste spær skal placeres når den er rund?
Du kommer nok ikke uden om at lave understøttelse direkte til strøer ude i kanten. Men du har stadig sparet nogle punkter.

Hvis grundkonstruktionen er stærk kan du jo også simpelthen putte nogle fliser og plastikkiler under ude i kanten. Det skal jo bare tage lidt af trykker så brædderne ikke bøjer nedad. hvis du sætter brædder på siden ser man det alligevel ikke. 

Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis