Pex i let væg - Skal røret kunne udskiftes

Jeg glemte at trække et rør til vand til vaskemaskinen inden jeg lagde betongulv i mit nye bryggers :-/

For at løse problemet har jeg ført et pexrør i tomrør inde i en let væg med pex-dåser i begge ender.

Der er altså ført tomrør hele vejen og der er afsluttet med pexdåser i hver ende. I den ene ende sætter jeg en hane til vaskemaskinen, og i den anden ende tilslutter jeg et alupex rør der går til fordelerrøret. En ok pæn løsning.

MEN det gik op for mig at man ikke vil kunne udskifte pex-røret fordi det er låst af dåser i enderne. Man kan ikke få det ud.

Jeg har ikke lukket væggen endnu. Har kun sat træskelettet op, så jeg kan lave det om.

Nu er spørgsmålet om det er lovligt at røret ikke kan udskiftes?

Et andet spørgsmål er hvad sandsynligheden er for at nogen banker et søm i væggen og laver hul i røret. Jeg er lidt nervøs for om Murphys lov gælder her, som i så mange andre steder.

Hvis jeg skal lave det om, så der kun er en dåse i den ene ende, så skal jeg føre tomrøret ud af væggen i en passende blød bue og lægge det langs væggen frem til fordelerrøret. Det bliver lidt noget klamp, fordi den bløde bue vil være svær at få ud af væggen på en pæn måde. Der kommer skabe foran, så det vil være skjult inde i skabene. Men alligevel.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det grundlæggende spørgsmål er om et pex-rør skal kunne skiftes. Det ville være dejligt hvis der var nogen der kunne svare på det?

Selv hvis du kun har en dåse i den ende ende, kan du jo ikke skifte røret uden at lave et hul ved dåsen og frigøre den, så du kan komme ind og arbejde med forskruningen. I dit tilfælde skal man så gøre det i begge ender.

Tag billeder med mål på hvor røret ligger (eller tegn placeringen op på et stykke klar plast), så er sandsynligheden for at du laver hul i det minimal.
Hvis der er tilslutnings dåse i 1 ende, så er det beregnet til at man kan hive rør plus forskruning ud, når det løsnet i den anden ende. Det er netop pointen ved rør i rør.
Den mulighed har du ikke når der er dåse i begge ender.
Men hoved kravet ved rør i rør er at en utæthed vises tydelig ved at der løber vand ud i en synlig ende. Det er gør der heller ikke når det er dåse i begge ender.
Men man kan også bruge dobbelt dåser hvor man kan sløjfe videre. De er lovlige selv om det ikke er muligt at trække rør ud, eller se utæthed synlig.
Så jeg kan ikke svare entydigt på dit spørgsmål.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svarene!
Pex-røret går op over en dør fra den ene dåse og ned til den anden. Så ved en utæthed vil det lækkende vand løbe ned igennem tom-røret til en af dåser.

Jeg bruger Roth Quickbox. Jeg tænker at de ikke er helt tætte omkring indsatsen, så hvis der kommer vand ned fra tomrøret, så vil det nok lække ud​

​Så løsninger opfylder kravet om at melde om læk.

det er mest problemet at man ikke kan udskifte rør jeg er bekymret for. Som du skriver, så er hele pointen ved tomrøret og pexdåsen at man kan trække det hele ud og skifte det. Men i det mindste tror jeg at løsningen er lovlig, ud fra de kommentarer jeg har læst nu og hvad jeg har fundet andre steder.

Er der i øvrigt nogen der ved om man kan genbruge indsatsen i en quickbox, hvis man skifter pexrøret?
Det kan man altid, men det kan være besværlig. Hvis det er med fast støttebøsning / o ringe, så er klem-ringen delt, og det kan skilles ad. Er det med løs støttebøsning så er klem-ringen hel og den krymper når det samles. Så er det meget besværlig at skille ad, og klemring kan ikke genbruges. Men de ligger så til gengæld i løs vægt ved byggemarkeder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis