Udskifte punktfundament?

Hej :)
Min kæreste og jeg er de lykkelige ejer af et dødsbo, sommerhus. Der er opdelt i "2 annekser" a ca 12 kvm, og 20 kvm

Hvor vi nu skal igang med at udskifte det eksisterende punktfundament, da vi gerne vil have beton gulv og en ny sokkel.
Selve konstruktionen er egentligt rimelig, derfor orker vi ikke at bygge nyt :).

Jeg overvejer om det kan svare sig i forbindelse med man skal etablere betongulvet.
At udskiftepunktfundamenterne, da det er stolpesten med sko.

Jeg tænkte man kunne gøre det ved at understøbe
1 2 3 4
Fx understøbe punkt 2 og 3 samtidigt

Mine spørgsmål går på
1)Hvordan får jeg tætnet soklen?
2)Kan det lade sig gøre? eller skal jeg bare klaske noget eternit og forskalling til at holde betongulvet til det er hærdet :)?

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg går ud fra at i vil slutte med normal sokkel, og helt af med punkt fundament.
Så graver i en grøft under kanten af huset, maks. 1 m med 2 m afstand til næste grøft ( Ved den konstruktion sker der ikke noget ved 1,5 m) I kan godt have flere sådanne grøfte stumper samtidig, og ugen efter på hver side af de nye sokler. Jeg ville ikke tage en hel side ad gangen.
I den forbindelse går punkt fundament vel løs i jorden. Der støbes fuld og beton styres med en midlertidig plade yderst, eller sokkel sten på de øverste 20 - 40 cm. Husk at indstøbe nogle stolpesko så huset stadig holdes fast til sokkel.
Du behøver ikke at gøre noget specielt for at sokkel er vand tæt i sammenstøbninger.
Men om du får noget ud af ny sokkel det er et spørgsmål. Du kan jo isolere under husets yder "mur" og så lade beton gå der i mod. Det er bedre end forskalling m.m.
Der kan bruges støb eller terrænbats. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar Erik.
Angående den alternative løsning.
Så tænkte jeg også man kunne fundere to tre store punktfundamenter a Ca 20 cm diameter.
Også isolere dem udefra med terrænbatts afsluttet med eternit/pudset wedi i 30 40 cm dybde.
Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg skal vælge din beskrevne løsning eller alternativtet :).

Mht at fundere grøften sammen bore man så armeringsnet und eller lade det sidde frit til næste grøft :)? 
Når man understøber så skubber man armerings jern ( ikke net) 15 - 20 cm ind i jorden til begge sider, så kommer det frem når man graver ved siden af.
Man kan isolere udefra, men hvis gulvet er fjernet inde, så er det naturlig at sætte bats op der som kan holde gulvbeton på plads, hvis du vælger metoden med at beholde punkt fundamenter, og ikke støbe beton sokkel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Super tak for svaret :). Det giver mening med armerings stålet! :D..
Jeg overvejer stadigvæk lidt begge, jeg ser på det her i løbet af ugen, når gulvet er kommet væk :).....Det er jo kun 2 støbninger, så jeg hælder nok mest til leca funderingen, men nu må vi se! Jeg giver en update med billedere i løbet af et par uger.
Annonce
Kan man lave samme princip med udækket armeringsnet? Hvis man vil forlænge betongulvet på et tidspunkt?? Støbe over 2 gange. Jeg tænker egenlgit det kun bliver underdæk til trægulv :)
Altså lade det rage 20-30cm ud
Ja det er en ok løsning, men lige så vigtig er det at støbeenden IKKE gøres glat, men forbliver så rå som mulig. Så kan næste betonplade ikke rykke sig da den hænger fast i knotterne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det giver mening! ::).
Nu har jeg lige et el spørgsmål.

Jeg fik gravet lidt idag, desværre se at stikledningen fra måler tavlen går ned i jorden langs det ene hus, og inde i det gamle.a
Altså hvor jeg ville grave ud Ca 30 cm mere ned.

Hvad er proceduren? Jeg tænket jeg skal ha en elektriker ud og afbryde også kan jeg måske grave en ny rende :under: dækket, som han kan trække et nyt og stærkere gammel til tavlen.. Hmh

Det er ikke nødvendig at komme med ny kabel. Du kan godt støbe omkring det, det er lovlig. Men endnu bedre er at dække omkring kabel med et rør. Det kan f.eks. være et fleksrør eller skum rør isolering der skæres op på langs og lægges omkring kabel. Hvis kablet blot går lige igennem grøften kan du også blot smide et par skovlfulde jord ned omkring kablet så det ikke har forbindelse med beton.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay super!
Så skal jeg bare have en ud og koble mig af og på igen :), når jeg kommer i nærheden af graveriet der! :D.
Tror helt sikker det bliver et tykt fleksrør så :D

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis