Skifte pumpe i gasfyr?

Hej

Jeg har et geminox thi 5-25 M40 gasfyr fra 2004. Der er tilsluttet 120 M2 gulvvarme i stueetagen og 6 radiatorer på 1. sal.

Jeg har et problem med at pumpen støjer. Det høres konstant, og særligt i rummet ved siden af bryggerset, hvor fyret hænger. Gastech, som jeg har serviceaftale igennem, mener ikke der kan gøres noget.

Er det muligt at skifte pumpen? Og tror I, det vil kunne hjælpe? Jeg kan se man kan få en Grundfos Alpha 2 for omkring 1500.

Mvh
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på, at det er pumpen, der støjer? Hvis byggelængden er ens på de to pumper, kan du skifte den. Gasinstallationen er ikke dit område.

fase
S. Fabrin skrev den 13-05-2021 22:53:29

Er du sikker på, at det er pumpen, der støjer? Hvis byggelængden er ens på de to pumper, kan du skifte den. Gasinstallationen er ikke dit område.

 Støjen forsvinder efter kort tid, når jeg sætter fyret på sommerdrift. Tyder det ikke på, at det er pumpen? 

Lad fyret blive i vinterdrift og giv stikket til pumpen i stedet, forsvinder lyden er det pumpen.

Elektronikteknikeren
På nogle gasfyr er pumpen koblet på styringen så den er hastigheds reguleret, Jeg ved ikke om det er tilfældet specifik på denne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nå, det er åbenbart ikke pumpen. Det lyder som om det kommer fra styrepanelet. Trykker jeg med en hånd midt på panelet, dæmpes lyden.

Hvad sidder der derinde, som kan vibrere? Det må være noget, der slår fra, når fyret ikke kører vinterdrift. Og kan det mon skiftes til noget mere støjsvagt?
Annonce
Det er jo værd at undersøge. Der sidder måske et relæ som godt kan brumme, en transformator kan også få nogle vibrationer i nogle løse jernkerne lag.
Måske skal der bare en 1/2 tøjklemme sættes i det rette sted. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er ikke meget for at sætte ting i klemme inde i styrepanelet, men må nok prøve at åbne det. Det er jo nok det hele der skal skiftes, hvis noget skal.

Det lader til, at fyret slår et eller andet fra efter lidt tid på sommerdrift, og det får støjen til at forsvinde. 
Det er vist pumpen, der slår fra. Men det lyder ikke som om støjen kommer fra den, men fra styringen. Medmindre pumpens vibrationer forplanter sig.
Som foreslået  tidligere: tag strømmen ( måske stikforbindelse) fra pumpen når det larmer, så får du vished for hvor det kommer fra.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 18-05-2021 07:47:23

Som foreslået  tidligere: tag strømmen ( måske stikforbindelse) fra pumpen når det larmer, så får du vished for hvor det kommer fra.

 Så prøvede jeg det - og det er helt sikkert pumpen, der sender vibrationer ud til kontrolpanel og kabinet.

Nå - mon det vil hjælpe at skifte den?

Der er et billede af den vedhæftet her - måske nogen ved, om andet, der passer i fyret, vibrerer mindre?

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis