Skifte pumpe i gasfyr?

Hej

Jeg har et geminox thi 5-25 M40 gasfyr fra 2004. Der er tilsluttet 120 M2 gulvvarme i stueetagen og 6 radiatorer på 1. sal.

Jeg har et problem med at pumpen støjer. Det høres konstant, og særligt i rummet ved siden af bryggerset, hvor fyret hænger. Gastech, som jeg har serviceaftale igennem, mener ikke der kan gøres noget.

Er det muligt at skifte pumpen? Og tror I, det vil kunne hjælpe? Jeg kan se man kan få en Grundfos Alpha 2 for omkring 1500.

Mvh
Hej Jeg har et geminox thi 5-25 M40 gasfyr fra... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tror at din pumpe er produceret i uge 2, 2005, så helt ny er den ikke.
Jeg kan ikke finde den i udskiftningstabellen fra Grundfos, så den må være lidt speciel, og måske fremstillet eksklusivt til gaskedelfabrikanten.
Prøv at sende en mail til en af leverandørerne for vvs-artikler med billedet af din pumpe - billedet er vigtigt. Spørg dem om de kan finde en erstatning.

Søren O
I øvrigt: Jeg må vel ikke selv skifte pumpen?
Du må gerne selv skifte pumpen. Så længe det er dit eget fyr er der ingen problemer, du må dog ikke rode med gassen.

Søren O
Så har jeg talt med Gastech. De kan skifte den til en UPER 15-50 (som altså er den samme pumpe, der allerede sidder i) for 3300,-

Teknikeren mente ikke, at en Alpha2 kunne bruges, fordi den ikke er omdrejningsstyret. Det ved jeg ikke hvad betyder.

Nå, men det kan være det er de 3300,- værd - selvom jeg da hellere ville have en nyere model, der sandsynligvis også er bedre ved el-regningen.
Annonce
Så har jeg også talt med Grundfos. Det er en oem-pumpe, og den kan kun fås hos geminox/deres forhandlere. 

Et sidste spørgsmål:

Når jeg skruer den store skrue på pumpen løs, "slår" pumpen. Er det helt normalt, eller tegn på, at den er slidt og skal skiftes?

Uanset hvad, er en 16 år gammel pumpe vel klar til udskiftning - eller er det spild af penge?
Pumpen er slidt op. Forny den.


fase
Den store Skrue i enden er adgang til motor akslen. Der er samtidig udluftning hvis der skulle komme luft i pumpen. Der sker ikke noget ved at skrue den helt af. Der kommer kun en smule vand, men det kan naturligvis være varm. 
Omdrejnings styret er som jeg skrev længere oppe hastigheds reguleret via fyrets styring. Det betyder at den bruger mindre strøm når flere radiatorer er lukket. Men det betyder samtidig at du ikke kan sætte hvilken som helst pumpe på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok, tak for svar. Jeg går med at få den skiftet til en model magen til.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis