Hej!
Jeg har læst og søgt, men desværre uden held med svar på mine spørgsmål angående hanebånd og bjælker.
Sagen er den, at vi har købt et hus fra 1932. På 1. salen er der åbnet op til synlige hanebånd, som har været malet hvide (øv!)..
Disse er nu slebet ned, men der sidder gammel hvid maling i strukturen og årene på hanebåndene. Ydermere har vi selv rykket de gamle lofter ned i stueetagen, og åbnet op til bjælkerne dernede i alle andre rum, end i køkkenet (dette var allerede gjort, og disse var også malet hvide..).
Til mine spørgsmål:
1) Kan vi gøre noget smart for at fjerne de malingrester, der sidder langt inde i strukturen på samtlige hanebånd på 1. salen?
2) Hanebåndene på 1. salen er nu slebet, og fremstår selvsagt meget lysere end end de ubehandlede bjælker i stueetagen, der lige er blevet åbnet op til - kan vi gøre noget smart, for at få både hanebåndene på 1. sal og bjælkerne i stueetagen i samme farve/nuance? Jeg havde tænkt, at give dem linolie, men så blive de ubehandlede bjælker i stuen jo meget mørkere end hanebåndene på 1. salen.
Håber, at nogen kan hjælpe, og tak fordi du læste med!
Se billeder nedenfor!
1. sal
1. sal
Stueetagen, ubehandlede bjælker