Hjælp til hanebånd/bjæk

Hej!
Jeg har læst og søgt, men desværre uden held med svar på mine spørgsmål angående hanebånd og bjælker.
Sagen er den, at vi har købt et hus fra 1932. På 1. salen er der åbnet op til synlige hanebånd, som har været malet hvide (øv!)..
Disse er nu slebet ned, men der sidder gammel hvid maling i strukturen og årene på hanebåndene. Ydermere har vi selv rykket de gamle lofter ned i stueetagen, og åbnet op til bjælkerne dernede i alle andre rum, end i køkkenet (dette var allerede gjort, og disse var også malet hvide..).

Til mine spørgsmål:
1) Kan vi gøre noget smart for at fjerne de malingrester, der sidder langt inde i strukturen på samtlige hanebånd på 1. salen?
2) Hanebåndene på 1. salen er nu slebet, og fremstår selvsagt meget lysere end end de ubehandlede bjælker i stueetagen, der lige er blevet åbnet op til - kan vi gøre noget smart, for at få både hanebåndene på 1. sal og bjælkerne i stueetagen i samme farve/nuance? Jeg havde tænkt, at give dem linolie, men så blive de ubehandlede bjælker i stuen jo meget mørkere end hanebåndene på 1. salen.

Håber, at nogen kan hjælpe, og tak fordi du læste med!

Se billeder nedenfor!

1. sal

1. sal

Stueetagen, ubehandlede bjælker
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan opløse malingen med Nitromors, det er en skrap acetone-baseret gele-agtig masse der pensles på emnet og afdækkes med plastik. Efter 5 minutter er malingen boblet op og har sluppet underlaget. Restproduktet skrabes af og vaskes rent, når det er tørt slibes der.
Det burde kunne lade sig gøre at fjerne det værste i jeres tilfælde hvis man kan få hjørnet af en spartel el. lign. ind i fordybningerne når malingen er opløst.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Mon ikke en krystal sæbe opløsning gør det samme. Skal også pakkes ind en at over. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også