Alger på hårdttræ terrasse

Jeg har en hårdttræ terrasse som er belagt med alger. Jeg har prøvet med forskellige algefjernere og højtryksrenser men det tager en krig at få af.
Jeg er på udkig efter noget mere krasbørstig algefjerner. Hvad er bedst 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har ikke oplevet den helt store forskel på algefjernere.
Så er det mest effektivt hvis temperaturen er over 15 gr+
Jeg synes det er bedst hvis træet er lidt fugtigt, måske fordi algefjerneren bliver på overfladen og ikke trækker ned i træet ???
Det sidste jeg har brugt er Nilfisk træ - & fliserens, jeg bruger havesprøjten, da jeg ikke synes højtryksrenseren er effektiv til algebehandling, sikkert fordi blandingen bliver for tynd.


Vi prøver igen, i morgen --
Det er en klassiker. Når du først er begyndt med algefjerner og højtryksrenser på træ er derouten begyndt, og det bliver kun værre.

Er træet ikke hårdt mishandlet af behandlingen, kan du forsøge med en afslibning efterfulgt af oliering med almindelig olie til udendørs brug. Det bør du fremover få gjort 2-3 gange i sommerens løb når vejeret tillader det.

Efterfølgende bør du vedligeholde med afvaskning i brun sæbe og en stiv gulvskrubbe om foråret og igen før vinteren, efterfulgt af de årlige oliebehandlinger.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg havde ikke tidligere gjort noget mod algerne. Måske derfor de sidder så godt fast. Stiv kost er de ligeglade med. Der skal kraftigere midler i brug udover højtryksrenseren. 
Årsagen til du er havnet i den situation er højtryksrenseren. Alger sidder normalt i overfladen og kan let fjernes med brun sæbe på en intakt træoverflade. Bemærk at alger ikke danner dybtliggende rødder.

At du oplever algerne er vanskelige at fjerne, kan skyldes svamp der danner mycelium. Svamp og alger trives godt sammen og kan være vanskeligt adskille med det blotte øje. Højtryksrenseren er perfekt til at skabe disse betingelser.

Er du rigtig uheldig er terrassen måske også angrebet af levermosser der ofte forveksles med alger, og så er træets nedbrydning fremskreden. Levermosser kræver konstant høj fugtighed.

Fortsætter du ad det spor du er begyndt på, suppleret med skrappere og skrappere kemiske midler, bliver det derfor stedse vanskeligere at fjerne algerne.

Kuren er stadig som jeg skrev tidligere. Udsætter du dette, risikere du at ende med at skulle etablere en ny terrasse meget hurtigt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Som jeg skrev tidligere så var algerne der inden jeg begyndte med højtryksrenseren. Jeg skal jo have dem væk på en eller anden måde og jeg prøvede til at starte med, at fjerne dem en stiv børste, uden at der skete noget. Derfor har jeg opgraderet til kemi og højtryksrenser. Selv der er det meget tidskrævende.
Jeg har også tænkt mig at behandle terrassen sidenhen med olie, men det kræver jo ligesom at jeg kommer i bund først

Annonce
Som jeg skrev, er det min erfaring, at hvis du vælger at bruge algefjerner, så sprøjt det på med en havesprøjte, brug den mængde pr m2 som fabrikanten foreskriver, og lad det virke i en uges tid, og giv så terrassen en tur med vand og stiv børste.

Vi prøver igen, i morgen --
Du gør selvfølgelig hvad du selv tror er bedst. Det ændre bare ikke din nuværende situation, og der har jeg peget på den bedste behandling med størst chance for at redde din terrasse.

En afslibning meget snart der fjerner den beskadige/angrebne træoverflade er stadig dit eneste håb inden du går videre med oliering.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det var ikke hvad mit spørgsmål gik ud på.
Det nytter jo ikke at svare på, hvad jeg skulle have gjort, da algerne kom før højtryksrenseren kom i spil. Men om der var nogle produkter (algefjernere) som var bedre end andre.

Det har jeg svaret på gentagende gange - afslibning er den ultimative algefjerner i din situation. Der findes ikke noget kraftigere (og lovlige) midler end hvad du allerede har brugt. Du har ramt muren.   

Je_ns: Hvis du oplever at algerne ikke forsvinder med det samme når du bruger algerens/brun sæbe, skyldes det sandsynligvis ikke alger, men levermos.

Levermos kan ved første øjekast let forveksles med alger, men er meget vanskeligere at fjerne.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis