Gl afbrydere skiftes til dobbelt afbryder

To gamle enkelt LK afbrydere samler jeg i en ny Fuga dobbeltafbryder.

Fase ind i rød klemme, to mellemledninger til hver sin lampe fra sort - tjek - og det virker. MEN der er en blå ledning tilovers🤔
Skal den bare blændes af? Hvad blev den brugt til?

Det er et sidst i 70’erne hus...

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
MEN der er en blå ledning tilovers. Skal den bare blændes af? Hvad blev den brugt til?
Det er et rigtigt godt spørgsmål, for hvor var den blå monteret, inden du fjernede de gamle afbrydere?
Jeg gætter på, at der er en dåse nedenunder den viste, som du kunne bruge til en stikkontakt, hvis den blå er en nulledning. Det kræver bare en ledning fra fasen og så nullen (hvis det er en nul, mål lige om det er en nul). så får du også brugt den måske ledige dåse under afbryderen. Ellers sætter du bare en muffe på den blå ledning. Den orange ledning korter du lige op, så den ikke er længere end de andre ledninger i afbryderen.

fase
Perfekt - så har jeg gjort det rigtigt - og den blå er nul, ingen fase.

​Kan det passe, at de nederste (ikke rød/sort klemmer) kan bruges til at blænde af med på de gamle afbrydere? (Måske også de nye).
​De blå var monteret således

Du har tilsyneladende haft to enpolede afbrydere med glimlampe i. Det betyder, at du kan fjerne den blå, der sidder mellem øverste og nederst dåse.
De grå nederste (ikke rød/sort klemmer) er ikke til at blænde af med, men er beregnede andre typer afbrydere.
Hvis du laver en stikkontakt (grisetryne) i den nederste dåse og der ikke er ført en jordledning frem, skal afdækningen være uden hul til jordbenet. Det er ikke lovligt at montere en stikkontakt med jord, hvis jorden ikke er aktiv. Men afdækningen findes.

Stikkontakt uden hul til jord​​​

fase
OG det sidste kan blive et problem for det findes ikke uden jordklemme i M1 størrelse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 13-05-2021 22:31:30

OG det sidste kan blive et problem for det findes ikke uden jordklemme i M1 størrelse.

Korrekt, men som Fabrin skriver, kan man købe en afdækning, der skjuler jordklemmen. Det er også den løsning, som Schneider selv anviser: https://www.se.com/dk/da/faqs/FA309827/

Som jeg forstår det, er det ikke afgørende, om der rent faktisk sidder en uvirksom jordklemme under afdækningen - den må blot ikke være synlig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis