Opsætning af troldtekt i carport - hjælp til mål

Hej alle sammen.

Jeg skal til at sætte troldtekt op i carporten (og i redskabsrummet), der begge er formet som et L. Begge dele er desværre lidt "ukurante" i målene, og der er ikke rigtigt noget der er lige. Derudover er fladerne adskilt af en bærende bjælke.

Jeg har vedhæftet et billede af carport-loftet. Er der nogen der kan komme med et forslag til målene i forbindelse med opsætningen? Vi er åbne i forhold til hvilken forbandt der vil virke pænest, eller om det vil være pænest at køre uden forbandt?

Den sorte streg i midten er bjælken, der adskiller de to flader og kommer til at gå ca. 5 cm. under loftet.

Hvordan vil I foreslå at sætte det op?

Tak for hjælpen!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må man regne lidt på.
De små skævheder har ingen betydning, bare der er plade nok alle steder så der ikke kommer små kiler.
Du planlæger på langs af den længste loft.
Så i bredden  har du først 2 hele rækker i midten og 46-48 cm ude i hver side Altså 48 + 60 + 60 + 48 = 216 Så opad i billedet ca. 48 cm hele vejen og tilpasse i den anden side. Den smule kan du ikke se på så bred en plade.
Bredden på den mindre flade er næsten det samme
52 + 60 + 60 + 52 = 224
På den lange led her 60 + 120 + 120 +120+120+114 = 654
Og så i næste række 114 +120 +120 + 120 + 120 +114 = 654 Igen resten det er bagatel tilpasning
I den mindre del på den lange led fortsætter du samme mønster begyndende fra venstre 60 + 120 + 120 + 42  
næste række 114 + 120 + 109
Så kommer samlinger på linje selv om der er en bjælke der skiller. Og alle ender ser umiddelbart ud som om de er ens, og skulle naboen komme med målebånd, så tager du øjeblikkelig bajer fra ham, og siger: "Der er 1 dags karantæne"  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for dit svar, Erik

Så du vil ikke køre 1/2 forbandt, men forskyde forbandten 6 cm. fra midten (60/114 istedet for 60/120 eller 54/114)?

Ville du tilpasse forskellen på de korte sider (f.eks. i den lille firkant) ved at sige:

52+60+60+52 til højre
53+60+60+53 til venstre
Altså finde præcis centrum af firkanten?

eller

52+60+60+52 til højre
52+60+60+54 til venstre
Og ville du i så fald regulere i toppen af billedet / midten af carporten, der er ud mod vejen eller i bunden af billedet, der er ind mod huset?

Som jeg læser det, ville du i den store firkant følge nederste eksempel med lige bredde plader i toppen / ud mod vejen (48 cm) og så regulere inde i midten (45-48 cm). Er det ikke rigtigt?

Det kan godt være jeg sender et billede af redskabsrummet for at få dit forslag til det 🙂
Jo præcis 1/2 forbandt så måske var der en lille fejl i den udregning.
det skulle nok være 58 +120 + 120 + 120 +120 + 116
og så i næste række 118 + 120 + 120 + 120 +120 +56
Jeg tager 2 cm af i starten for at have lidt at gøre godt med når skævheder skal tilpasses.
Du skal slet ikke tænke på de små skævheder. Det kan overhovedet ikke ses uanset om du laver det på den ene eller anden måde. Det vigtigste er lige linjer både på langs og tværs.
Og ja det lille område kører på samme måde som det store. Så kommer samlinger ( forbandt) til at ligge på linje hele vejen. Men for en sikkerheds skyld så trækker du en snor hele vejen på tværs under din bjælke 118 cm fra muren til venstre. Derfra streger du op på forskalling så du har start punkt på 2. plade hver anden gang (og trække 60 cm fra ved næste række. Altså få linjer til at passe og derefter tilpasse 1. plade efter præcis mål.
Når du udregner på et rum så ser du hvor mange hele plader der kan være. Rest afstand divideres med 2 så har du start pladen. Bliver resultatet mindre end 1/2 plade så trækker du en hel plade ud af udregning.
Det lidt mere komplekse rum som du har vist går man så igennem for at se hvordan det ender alle steder, og retter lidt ind. Men lige i dit tilfælde falder det hele jo meget fint ud.
Og igen glem skævheder i det store billede, bare der nok "dyne at tage af".  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for rigtig brugbare svar. Jeg rammer 117-118 cm. på den første og så 57-58 på den næste.

Så må jeg lige finde ud af om jeg holder en af bredderne i samme størrelse og tilpasser i den anden side, eller om jeg tilpasser i begge sider.

Tror ikke carporten er helt retvinklet, så skal bare have fundet ud af hvilken en af linjerne jeg starter med at måle helt lige op - om det er den lange linje på langs, eller det er dem på tværs 😀
Du skal jo have 5 forskalling op i den lange del af rummet, så den midterste kan du bare sætte midt i begge ender. Så er der mindst mulig "fejl" i begge sider.
Det ser ikke ud til at garage er særlig skæv, men bjælken ligger lidt skråt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis