Tagrender og fodblik

Hej Alle,

Jrg har fået lagt nyt tag på vores gamle hus og er egentligt godt tilfreds. Det er lavet af en tømmer og dermed ikke alle opgaver som er udført af de "rigtige fagfolk".
Jeg har bedt om at få rettet en del på tagrender og nedløb, da de var monteret med en banan fremfor et vaterpas :(
Det sidste jeg har opdaget er tagrenderne på min tilbygning, som jeg mener er monteret for lavt, og nok også med for stort fald.
Er der en kyndig person herinde der kan kommentere på billederne, hvor min bekymring går på følgende punkter.
  • Udseendet i sammenligning med min andre tagrender der sidder tættere på taget (opad)
  • Tagrende sidder så lavt at kommer der store mængder vand så rammer vandet ikke ned i tagrenden, men suser ud over kanten.
  • Fodblikket når ikke ned i tagrende, og der kan dermed komme vand bagom tagrenden
  • Faldet på tagrenden er ca. 3cm på 4meters tagrende
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil ikke kalde mig kyndig på tagrender, men kan da se at der er anvendt konsoljern af typen som skrues fast OVER tagrenden. De kan ikke monteres højere. Jeg vil godt æde min hat på at de ikke monterede konsoljern før EFTER der var lagt fodblik - og fodblikket burde nok rage 15mm længere ud. Der er ikke plads til tagrende helt oppe under blikket.

Løsningen er at få tagsten af, fjerne fodblik og konsoljern. Montere nye konsoljern helt oppe mod lægten, læg tagrende i, så fodblik i der rager ned i tagrenden. 

Mvh Troels
De fleste producenter af tagrender foreskriver minimalt fald (ned til 1mm/m). Om man er enig er måske en smagssag ift det visuelle udtryk men virker lidt overkill med mængden af fald i dit tilfælde.

Fodblik skal helt ned i tagrenden og tegl skal langt nok ud (og ned i tagrenden) til at vand drypper direkte i tagrenden og ikke løber via fodblik da undertag ved vindpres ellers vil blive jævnligt opfugtet og i grelle tilfælde kunne modtage direkte sollys = nedbrydes hurtigt mm det er fast undertag.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis